Sztuka jako przekaz realizowany za pośrednictwem różnych środków wyrazu artystycznego
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/4Słowa kluczowe:
sztuka, ikona, narracja, tożsamość narodowa, sztuka religijna i świecka, UkrainaAbstrakt
Od najdawniejszych czasów obiekty artystyczne pełniły złożone funkcje społeczne, estetyczne i religijne. Na terenach dzisiejszej Ukrainy najwcześniejsze zabytki sztuki są związane z okresem kultury trypolskiej. W czasach Rusi Kijowskiej miał miejsce rozkwit sztuki sakralnej rozwijającej się pod wpływem tradycji bizantyjskiej. Funkcjonujące we wnętrzach sakralnych malowidła, a zwłaszcza ikony zajmowały ważną rolę w ramach rozwijającego się kultu. Należy przy tym zastrzec, że już wówczas tematyka czysto religijna przeplatała się z elementami świeckimi z wykorzystaniem zróżnicowanych środków przekazu. Centralne miejsce w tradycji wschodniochrześcijańskiej zajmowała ikona. Jej forma i kompozycja była ściśle określona obowiązującym kanonem. Podporządkowane potrzebom politycznym i ideowym motywy świeckie nie były poddawane tak ścisłej kodyfikacji. Oba wątki łączą się m.in. w tak zwanym „ukraińskim malarstwie ludowym”, w którym przedstawienia świętych poddawano aktualizacji poprzez wprowadzenie motywów rodzimych (np. krajobraz, szczegóły strojów). Przemianom tym sprzyjał też proces okcydentalizacji malarstwa religijnego zapoczątkowany w XVII i XVIII w.
Współcześnie można obserwować zjawisko wykorzystywania tradycyjnych form i technik pisania ikon do tworzenia kompozycji służących bieżącym potrzebom, także politycznym. Realizowane w ten sposób malowidła wyłamują się z tradycyjnego kanonu ikony. Równocześnie jednak obiekty te są odpowiedzią na aktualne zapotrzebowania społeczne, będąc świadectwem przemian współcześnie zachodzących na Ukrainie. Popularność malarstwa ikonowego i ponowne odkrywanie związanych z tym technik, służy też jego upowszechnianiu. W realiach współczesnej Ukrainy łączenie elementów tradycyjnych, w tym religijnych, z bieżącymi wyzwaniami społecznymi i politycznymi jest atrakcyjne.
Ikona pozostaje ważnym elementem składowym wschodniej tradycji religijnej o czytelnych, ujętych kanonem formach artystycznych. Można przy tym zauważyć odmienne cechy obrazów tworzonych w ścisłej tradycji bizantyjskiej i obiektów wywodzących się z okresu nowożytnego. Forma tych pierwszych jest ściśle skanonizowana, zamykając się w ascetycznej narracji symbolicznej. Poddające się wpływom sztuki Zachodu religijne obrazy epoki nowożytnej ulegały stopniowym przemianom formalnym. Ich przekaz ulegał elastycznej aktualizacji dostosowanej do współczesnych potrzeb.
Bibliografia
Allenov Mikhail, Yevangulova Olga, Lev Lifshits (1989), Russian art of the X – beginning of the XX century, Moscow: Iskusstvo.
Belting Hans (2001), Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildesvordem Zeitalter der Kunst, Mün¬chen: Verlag C.H. Beck.
Bezklubenko Serhii (1997) Art and power. Grumpy spouses?, “Viche” No. 8, pp. 125-134.
Bezklubenko Serhii (2000) Essays on the general theory of art. I. What is art?, “Bulletin of KNU¬KIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 3, pp. 4-19.
Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. II. The origin of art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 4, pp. 4-33.
Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. III. The formation of art form. What is “artistic”, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 6, pp. 16-26.
Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. V. Formation of the arts. Ch. I. Ap¬plied art; Ch. II. Building art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 7, pp. 10-20.
Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. Culture and art in the modern world: scientific issues, “Bulletin of KNUKIM”. Kyiv, Vol. 7, pp. 164-168.
Bezklubenko Serhii (2003) Essays on the general theory of art. VI. The formation of the arts. Chapter 3. Painting; Chapter 4. Musical art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 8, pp. 12-29.
Burdo Nataliia, Videiko Mykhailo (2007) The Trypillia culture. Memories of the Golden Age, Khar¬kiv: Folio.
Cieślak Katarzyna (2000), Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo. Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
Chrzanowski Tadeusz (1988) Orient i orientalizm w kulturze staropolskiej, [in:] eadem, Wędrówki po Sarmacji europejskiej, Krakow: Znak, p. 182.
Czyżewski Krzysztof, Walanus Wojciech, Walczak Marek (2009), A tombstone of the Suffragan of Płock, Piotr Lubart, in St. Mary's Basilica, Krakow, “RK” LXXV, pp. [11]-41.
Dąb-Kalinowska Barbara (2000) Pojęcie ikony i obrazu sakralnego [in:] eadem, Ikony i obrazy, Warszawa: DiG, pp. 123-138.
Deluga Waldemar (1993), W kręgu cerkwi prawosławnej i kościoła greckokatolickiego XVII – XVIII w. [exhibition catalogue in the Department of Old Art in Chełm, April - May 1993], Chełm.
Deluga Waldemar (1996), The Influence of Dutch Graphic Archetypes on Icon Painting in the Ukra¬ine, 1600-1750, “Revue des Études Sud-Est Européennes” 34 (1996), 1-2, pp. 5-26.
Gadomski Jerzy. Gotyckie malarstwo tablicowe małopolskie, ..., Warszawa: Państwowe Wydawnic¬two Naukowe.
The image of a snake in the Trypillia culture (2014), Cultural and Educational Center "Heritage of ancestors", http://spadok.org.ua/trypillya/obraz-zmiyi-v-trypiltsiv (11.05.2020)
Iwaszko Oleksandr (2018) Społeczna Przyroda Nowych Artystycznych kierunków w Miejskim Śro¬dowisku, “Przestrzeń / Urbanistyka / Architektura”, 2/2018, pp. 167-176.
Ivashko Yulia (2009) Features of the use of natural motifs in modern architecture. “Bulletin of Lviv Polytechnic National University”, No. 656, pp. 38-43.
Ivashko Yulia (2010). The influence of Japanese art on the art and architecture of Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 250-254.
Ivashko Yulia (2011) The influence of Buddhism and Shintoism on the development of religious and philosophical ideas in Europe in the nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 277-280.
Janocha Michał (2008) Icon Painting in the Grand Duchy of Lithuania in the Sixteenth – Eighteenth Centuries, “Acta Historiae Artium Balticae”, 2 (2008), pp. 79-98.
Janocha Michał (2010), Niektóre aspekty ikonografii unickiej na terenie Rzeczypospolitej [in:] Śla¬dami unii…, pp. 495-543.
Jurkowlaniec Grażyna (2008), Epoka nowożytna wobec średniowiecza. Pamiątki przeszłości, cu¬downe wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Karpowicz M. Notes on ornaments placed on paintings and the role of silver elements in the former Republic of Poland, “Rocznik Historii Sztuki” XVI (1986), pp. 123-158.
Krasny Piotr (2010) Visibilia signa ad pietatemexcitantes. Teoria sztuki w pismach Roberta Bellar¬mina, Cezarego Baroniusza, Rudolfa Hospiniana, Fryderyka Boromeusza i innych pisarzy kościel¬nych epoki nowożytnej, Kraków: Universitas.
Kruk Mirosław Piotr (2011) Ikony-obrazy w świątyniach rzymsko-katolickich dawnej Rzeczypospo¬litej, Kraków: Collegium Columbinum.
Lazarev Victor (1966) Mikhaylovskie mosaics, Moscow: Iskusstvo.
Liubimov Lev (1981) The art of Ancient Rus, Moscow: Prosveshchenie.
Marder Abram, Yevreinov Yurii, Plamenytska Olha et al. (1995), Architecture. Brief reference book. Under the general editorship of A.P. Marder. Kyiv: Budivelnyk.
Michalski Sergiusz (1989) Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie nowożytnej, Warszawa Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Miliaieva Liudmyla, Helytovych Maria (2007) Ukrainian Icons, Kyiv: Dukhovna spadshchyna Ukrainy.
Mroczko T., Dąb B. (1966) Gotyckie Hodegetrie polskie, “Średniowiecze. Studia o kulturze", vol. 3, 1966, pp. 32-64.
Orlenko Mykola (2002) St. Michael's Golden-Domed Monastery: methodological principles and chronology of rebuilding, Kyiv: Phoenix.
Orlenko Mykola (2015), Uspenskyi Cathedral (The Dormition Church) of the Kyiv-Pechersk Lavra: methodological foundations and chronology of reproduction, Kyiv: Phoenix.
Orlenko Mykola (2018) Issues and methods of restoration of architectural monuments in Ukraine (11th century – the early 20th century), Kyiv: Phoenix.
Różycka-Bryzek Anna. (2004) Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie [in:] Malarstwo gotyckie w Polsce… 2004.
Różycka-Bryzek Anna, Gadomski Jerzy (1984) Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej w świetle badań historii sztuki, “Studia Claromontana” 5 (1984), pp. 27-50.
Różycka-Bryzek Anna, Grzybkowska Teresa (1990) Ikona Matki Boskiej Częstochowskiej od Andegawenów do Jagiellonów, “Folia Historiae Artium” 26 (1990), pp. 133-136.
Rybakov Boris (1982) Kievan Rus and Russian principalities of the XII-XIII centuries. Moscow: Nauka.
Sandu Irina Crina Anca, Bracci Susanna, Sandu Ion, Lobefaro Mariella (2009-2010) Integra¬ted analytical study for the authentication of five Russian icons (XVI-XVII centuries). “Microscopy Research and Technique” Vol. 72, pp. 755-765.
Shylo Oleksandr, Ivashko Oleksandr (2016) Monumental art and street art in modern urban space “Scientific Herald of Construction” No.2 (84), pp. 74-78.
Sleptsov Oleh (2012) Architecture of the Orthodox Temple: From design to implementation, Kyiv: Ukrainian Academy of Architecture, KNUCA, Scientific and Design Architectural Bureau “Litsenziarkh”.
Saint Sofia’s Cathedral (1971) H. Logvyn – the author of the introduction and compiler, Kyiv: Mystetstvo.
Sztabiński Grzegorz (2019) Why Do We Need the Term "Art"? “Art Inquiry” Vol. XXI (XXX), pp. 19-35.
Stepovyk Dmytro (2008) The history of Ukrainian icons of the tenth-twentieth centuries. Kyiv: Lybid.
Stradomski Jan (2003) Spory o “wiarę grecką” w dawnej Rzeczypospolitej, Krakow Wydawnictwo Scriptum.
Uspienski Leonid (1993) Teologia ikony, translated by B. Dąb-Kalinowska, Poznań: Wydawnic¬two “W Drodze”.
Videiko Mykhailo (2014) The world of Trypillia. Kyiv: Laurus.
Vovk Khvedir (1995) Studios on Ukrainian ethnography and anthropology, Kyiv: Mystetstvo.
Vysotskyi Serhii (1989) Secular murals of St. Sophia Cathedral in Kyiv, Kyiv: Naukova Dumka.
Weitz Morris (1956) The Role of Theory in Aesthetics, “Journal of Aesthetics and Art Criticism” Vol.15, pp. 27-35.