Jak performans wpływa na pojmowanie „sztuki”?
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2019/21/8Słowa kluczowe:
performans, medializacja, rola publiczności, porównywanie sztukAbstrakt
W artykule podjęta jest próba omówienia niektórych aspektów wpływu performansu na rozróżnienia pojęciowe dotyczące sztuki. Zagadnienie to jest szerokie, dlatego punktem wyjścia są dokonania performerów z lat siedemdziesiątych XX wieku, gdy uwrażliwienie na kontekst teoretyczny było szczególnie widoczne. Na początku analizie poddane zostały poglądy uczestników zorganizowanej w 1978 roku w Warszawie międzynarodowej konferencji I am, a później nawiązujące do różnych działań Vito Acconciego teksty Rosalind Krauss oraz Anne M. Wagner. Artykuł kończy próba konfrontacji teoretycznych konsekwencji rzeźb i performansów Roberta Morrisa.
Współczesne próby konfrontacji dziedzin artystycznych mogą wywoływać skojarzenia z renesansową koncepcją współzawodnictwa sztuk (paragone), ale mają inny cel. Aktualna sytuację sztuki cechuje nieokreśloność. Nie poddaje się ona generalizującym ujęciom. Uważam jednak, że analiza częściowych analogii i różnic może okazać się istotnym uzasadnieniem utrzymywania pojęcia „sztuka”.