Pisanie poezji po buczy, czyli o wyrazie niewyrażalnego
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/21Słowa kluczowe:
Adorno, wzniosłość, teoria krytyczna, Ukraina, sztukaAbstrakt
Słynne słowa Th. W. Adorna o pisaniu poezji po Auschwitz są interpretowane jako zakaz estetycznej reprezentacji. W artykule konfrontuję ten Adornowski cytat za współczesną praktyką artystyczną będącą odpowiedzią na wojnę w Ukrainie. Sięgając po Kantowską kategorię wzniosłości bronię prawomocności estetycznej reprezentacji, jako artystycznego wysiłku "wyrażenia niewyrażalnego".
Bibliografia
Adorno Theodor W., Prism, transl. S. & S. Weber, MIT Press, Cambridge, Massachusetts 1983.
Aesthetic Theory, transl. R. Hullot-Kentor, Continuum, London-New York 2002.
Adorno Theodor W., Horkheimer Max., Dialektyka oświecenia, transl. M. Łukasiewicz, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1994.
Adorno Theodor W., Metaphysik. Begriff und Probleme, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1998.
Adorno Theodor W., Minima Moralia. Reflections on a Damaged Life, transl. E. F. N. Jephcott, Verso, London – New York 2005.
Adorno Theodor W., Negative Dialectics, transl. E. B. Ashton, Routledge, London-New York 2004.
Adorno Theodor W., Sztuka i sztuki. Wybór esejów, ed. K. Sauerland, tranls. K. Krzemień-Ojak, PIW, Warszawa 1990.
Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic, ed. and transl. J. Willett, Hill & Wang, London 1964.
Craib Ian, Modern Social Theory: From Parsons to Habermas, St. Martin's Press, New York 1992.
Didi-Huberman Georges, Obraz krytyczny. Obraz krytyki, transl. A. Leśniak, "Teksty Drugie", 2016, no. 5, pp. 360-375.
Kant Immanuel, Krytyka władzy sądzenia, transl. J. Gałecki, PWN, Warszawa 1964.
Kołakowski Leszek, Główne nurty marksizmu, vol. III, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
The Handbook of Critical Theory, ed. D. M. Rasmussen, Blackwell, Cambridge 1996.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.