Doświadczenie zmysłów „niższych” – polisensoryczne aisthesis artysty
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/5Słowa kluczowe:
polisensoryczność, zmysły, estetyka, spacer, doświadczenie estetyczne, autor, tekstAbstrakt
Problem przekładalności doświadczenia zmysłowego na język artystyczny (literatury, sztuki, teatru, filmu) otwiera pole do rozważań, jak myślą artyści. Dydaktyczny eksperyment – studencki spacer zmysłowy stał się punktem wyjścia do refleksji na temat artystycznego spojrzenia na kwestię polisensoryczności. Studenci swoje spostrzeżenia mogli wyrazić w formie eseju, jednak często były to także formy poetyckie czy prozatorskie bliskie literaturze, czasem przypominały raport. Taka polisensoryczna „przechadzka” może dotyczyć nie tylko sfery codzienności, ale także przebiegać na polu sztuki, stąd można mówić o: spacerze architektonicznym, muzealno-galeryjnym, teatralnym, literackim, czy na polu naukowym (co udowadniają G. Bataille czy R. Shusterman). W naukach humanistycznych przebiega ona na polu wielu dyscyplin, dlatego przedmiotem namysłu są tu przykłady z zakresu literatury, teatru, sztuk wizualnych i performatywnych. Szczególnie ciekawe wydają się takie działania artystyczne, które są wyrazem twórczych poszukiwań odpowiedniego języka, formy, dyskursu na oddanie percepcji zwłaszcza tzw. zmysłów „niższych”. Powstaje pytanie, jak oddać w słowach doświadczenie zmysłowe i jakich używać kategorii teoretycznych, uogólniających i wspólnych na poziomie dyskursu naukowego i krytycznego. Wielu twórców podejmuje takie próby i faktycznie niektóre powstałe w literaturze opisy tak mocno oddziałują na nasze zmysły, że czujemy niemalże smak, zapach czy fakturę przedstawionych rzeczy, zjawisk, ludzi.
Bibliografia
Aristotle (1992) O duszy, transl. P. Siwek, [in:] Idem, Dzieła wszystkie, Vol. 3, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Aschenbrenner Karl (1988) Jak możliwa jest sztuka?, transl. M. Gołaszewska, [in:] Eseje o pięknie. Problemy estetyki i teorii sztuki, ed. K. Wilkoszewska, Warszawa-Kraków: PWN.
Augustyniak Piotr (2010) "Wersety panteisty". Ontologiczne przesłanie Zbigniewa Herberta, [in:] Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, ed. J. M. Ruszar, Kraków: Wydawnictwo Platan, pp. 75-99.
Bałus Wojciech (2019) Dotykanie wzrokiem. O pojęciu haptyczności w klasycznej nauce o sztuce, "Konteksty – Polska Sztuka Ludowa", No. 4, pp. 202-207.
Bandura Agnieszka (2013) Aïσθησις. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków: Universitas.
Barad Karen (2007) Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Durham, North Carolina: Duke University Press.
Barad Karen (2013) Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie, transl. J. Bednarek, [in:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, ed. A. Gajewska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 323-360.
Barthes Roland (1997) Przyjemność tekstu, transl. A. Lewańska, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Barthes Roland (1996) Sade, Fourier, Loyola, transl. R. Lis, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Baumgarten Alexander Gottlieb (2012) Metafizyka, translated from Latin and edited by J. Surzyn, Biblioteka Europejska Series, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Berleant Arnold (2007) Przemyśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, transl. M. Korusiewicz, T. Markiewka, ed. K. Wilkoszewska, Kraków: Universitas.
Berleant Arnold (2011) Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, transl. S. Stankiewicz, ed. K. Wilkoszewska, Kraków: Universitas.
Brach-Czaina Jolanta (2003) Błony umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Budzik Justyna Hanna, Kultura jako przestrzeń sensorium, http://artpapier.com/index.php?page-=artykul&wydanie=132&artykul=2870 [accessed: 07.05.2022].
Czapliński Przemysław (2017) Sploty, "Teksty Drugie": Nowa Humanistyka, No. 1, pp. 9-17.Człowiek posiada więcej niż 5 zmysłów, 16.06.2016, https://joemonster.org/art/36446 [accessed: 03.08.2020]
Eidos sztuki (1988) ed. M. Gołaszewska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Fajfer Zenon (2010) Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, ed. K. Bazarnik, Foreword by W. Kalaga, Kraków: Korporacja Ha!art.
Frydryczak Barbara (2016) Zmysły w krajobrazie, "Estetyka i Krytyka", No. 3 (42), pp. 9-22.
Frydryczak Barbara (2013) Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Gołaszewska Maria (1997) Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa-Kraków: PWN.
Haratyk Anna (2018) Dotknąć światła… O dotyku w pierwszym tomie poetyckim Zbigniewa Herberta, "Wielogłos". Pismo Wydziału Polonistyki UJ, No. 2 (36), pp. 69-83.
Herbert Zbigniew (1993) Podróż, [in:] Idem, Elegia na odejście, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Herbert Zbigniew (2008) Dotyk, [in:] Idem, Wiersze zebrane, ed. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5.
Herbert Zbigniew (2008) Dlaczego klasycy? [in:] Idem, "Mistrz z Delft" i inne utwory odnalezione, ed. B. Toruńczyk, Warszawa: Zeszyty Literackie, pp. 145-147.
Herzfeld Michael (2004) Antropologia: praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, transl. M. M. Piechaczek, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/synestezja;3982085.html [accessed: 25.04.2021].
Kiedrowicz Agata (18.05.2016) Wspólnota zmysłów / performative lecture, http://bliscynieznajo¬mi.pl/idea-i-program-7/ [accessed: 10.04.2021].
Kostaszuk-Romanowska Monika (2010) Posłowie, [in:] Spektakle zmysłów, ed. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, pp. 359-362.
Koton-Czarnecka Marta (25.02.2020) Zmysły zwierząt są niesamowite. Jak postrzegają świat?, "National Geographic Polska", https://www.national-geographic.pl/artykul/zmyslowa-ostrosc [accessed: 08.03.2020].
Kozak Piotr (2013) Wychować Boga. Estetyka antropologiczna Alexandra Gottlieba Baumgartenana tle myśli niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Krajewska Anna (2012) Splątanie literackie, "Przestrzenie Teorii", No. 17, pp. 7-9.
Krajewska Anna (2020) Teoria splątana, "Przestrzenie Teorii", No. 34, pp. 7-15.
Łazicka Agnieszka (2018) Dotyk, który "widzi". Próba postawienia problemu, "Białostockie Studia Literaturoznawcze", No. 12, pp. 91-105.
Mączyńska-Frydryszek Agata, Jaskólska-Klaus Małgorzata, Maruszewski Tomasz (2002) Psycho¬fizjologia widzenia, ed.
R. Bartel, Poznań: Wydawnictwo ASP.
Merleau-Ponty Maurice (2001) Fenomenologia percepcji, transl. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Nycz Ryszard (2015) Wstęp. Humanistyka wczoraj i dziś (w wielkim skrócie i nie bez uproszczeń), [in:] Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, ed. R. Nycz, A. Łebkowska and A. Dauksza, Nowa Humanistyka Series, Vol. XIX, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, pp. 7-24.
Pallasmaa Juhani (2012) Oczy skóry. Architektura i zmysły, transl. M. Choptiany, Kraków: Fundacja Instytut Architektury.
Pękala Teresa (2008) Czas miniony jako doświadczenie przestrzeni, [in:] Czas przestrzeni, ed. K. Wilkoszewska, in cooperation with J. Petri, Kraków: Universitas, pp. 333-343.
Podgórski Michał (2011) Ucieczka od wizualności i jej społeczne konsekwencje. Fenomen estetyki haptycznej, Poznań, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/1437 [accessed: 07.05.2022].
Rodaway Paul (1994) Sensuous Geographies: Body, Sense and Place, London: Routledge.
Rostkowska Aneta (2010) Haptyczne dzieło sztuki, [in:] Materia sztuki, ed. M. Ostrowicki, Kraków: Universitas, pp. 297-310.
Rybicka Elżbieta (2014) Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.
Shusterman Richard (1998) Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, ed. A. Chmielewski, transl. A. Chmielewski et al., Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Shusterman Richard (2008) Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, transl. W. Małecki, S. Stankiewicz, ed. K. Wilkoszewska, Kraków: Universitas.
Smolińska Marta (2020) Wprowadzenie, [in:] Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, Kraków: Universitas, pp. 9-28.
Świątkowska Wanda (2022) Przeciw hegemonii wzroku. Teatr wielozmysłowy na przykładzie projektu Juliusza Osterwy, [in:] Estetyczne impresje. Powtórzenia – powroty – perspektywy, ed. M. Błaszczak, P. Dobrowolski, I. Górska, E. Szkudlarek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 175-195.
Swoboda Tomasz (2010) Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Tkaczyk Krzysztof (2016) Johann Gottfried Herder. Sensualistyczny bunt wobec klasycznej estetyki, [in:] W kulturze dotyku? Dotyk i jego reprezentacje w tekstach kultury, ed. A. Łebkowska, Ł. Wróblewski, P. Badysiak, Kraków: Wydawnictwo Nomos, pp. 25-35.
Tuan Yi-Fu (1987) Przestrzeń i miejsce, transl. A. Morawińska, introduction by K. Wojciechowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warnke Agnieszka (30.04.2018) Z polotem. Zapach w polskiej literaturze, Culture.pl, https://cul¬ture.pl/pl/artykul/z-polotem-zapach-w-polskiej-literaturze [accessed: 07.05.2022].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.