Ciągłość, nieciągłość, fulguracja – Filozoficzne konteksty zmian w sztuce
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/1Słowa kluczowe:
Ciągłość i nieciągłość, skok, fulguracja, myślenie, podmiot, czas, teraźniejszość, aktualność, syndrom, sztuka, awangarda, nowoczesność, granica.Abstrakt
W artykule autorka przyjmuje założenie, że interpretacje zmian sztuce, ich łagodnego bądź gwałtownego przebiegu, zależą w od rozumienia czasu i koncepcji podmiotu. Przemiany w sztuce i przemiany w estetyce nie zawsze przebiegają równolegle z przekształceniami w obszarze społecznym. Przesłanki filozoficzne są jednym z podstawowych kryterium ów podziałów w estetyce. Podjęta jest próba odpowiedzi na pytanie, jak konstruująca się tożsamość człowieka nowoczesnego, poszukuje nowego medium komunikacji, w tym wypadku jak czynią to teoretycy zajmujący się sztuką. Przedmiotem analiz są koncepcje opisujące zmiany w sztuce zapoczątkowane przez awangardę, rozważane w szerokim kontekście dyskursu nowoczesności. Łączy je swoista forma myślenia tożsamościowego, przybierającego charakter syndromu. Przedmiotem rozważań są teorie, które posługują się kategoriami o rodowodzie filozoficznym: fulguracja i płaszczyzny, ciągłość i nieciągłość, stopniowość i skokowość oraz im pokrewnymi jak ewolucja i dewolucja, kryzys negatywny i pozytywny. W kontekście rozważań na temat projektu nowoczesności w części pierwszej przywołane są koncepcje M. Wallisa, S. Morawskiego i G. Sztabińskiego. W drugiej części autorka zadaje pytanie na ile zmienił się sposób myślenia o sztuce w epoce późnej nowoczesności. Powołuje się głównie na „refleksję medialną” Dietera Merscha i ideę teraźniejszości Germano Celanta.
Bibliografia
Adorno Th. W., Dialektyka negatywna, transl. K. Krzemieniowa, PWN, Warszawa 1986
Białostocki J., Kryzysy w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Lublin grudzień 1985, PWN, Warszawa 1988.
Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Universitas, Kraków 2000
Bohrer K. H., Absolutna teraźniejszość, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Celant G., Unexpressionism: Art Beyond the Contemporary, Rizzoli, New York, 1988.
Ettlinger L., Historia sztuki jako historia, transl. S. Michalski, in : Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, ed. J. Białostocki , Warszawa 1976.
Greenberg C., Malarstwo modernistyczne, in: idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, eds. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków 2006
Habermas J., Modernizm – niedokończony projekt, transl. M. Łukasiewicz, [in:] Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998.
Kowalik Ł., Stoicka ontologia Leibniza, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria R. 26: 2017, No. 1 (101), ISSN 1230–1493.
Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989.
Lorenc I., Zacieranie granic: fikcja – rzeczywistość a sztuka współczesna, in: Dystynkcje estetyczne – wyróżnienie i wykluczenie, ed. T. Pękala, Wyd. UMCS, Lublin 2020.
Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia Filozoficzne, Oficyna Naukowa 1994, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia Filozoficzne, Oficyna Naukowa 1994.
Mersch D., Teorie mediów, transl. E. Krauss, Wyd. Sic!, Warszawa 2010.
Mersch D., Sprache und Aisthesis. Heidegger und die Kunst, in: Sybille Peters, Martin Jörg Schäfer (Hg.): Intellektuelle Anschauung. Figurationen zwischen Kunst und Wissen, Bielefeld ([transcript]) 2006.
Morawski S., O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy, [in:] Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, U. Czartoryska, R.W. Kluszczyński (eds.), Warszawa – Łódź 1985.
Orlik P., Wobec indyferencji. O możliwości konstytuowania całości poindyferencjalnej T. I, Pirron i Hölderlin na ścieżkach indyferencji (aspekt wolności), Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2013.
Pękala T., Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 2000.
Pękala T., Syndrom ciągłości i nieciągłości, “Przegląd Kulturoznawczy” 3(49) 2021.
Pfeiffer-Blattner U., Kontinuität, [in:] Zeit im Lebensverlauf, S. Schinkel, F. Hösel, S.-M. Köhler, i in. (eds.), transcript Verlag, Bielefeld 2020.
Sztabiński G., Inne pojęcia estetyki, Universitas, Kraków 2020,
Wallis M., Ciągłość i nieciągłość w dziejach sztuki, in: Idem, Wybór pism estetycznych, Wprowadze-nie, wybór i opracowanie T. Pękala, Universitas, Kraków 2004.
Wallis M., Przemiany w sztuce i przemiany w estetyce, “Studia Filozoficzne” no. 10 (83), 1972,
Wallis M., Secesja, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984.
Welsch W., Nasza postmodernistyczna moderna, transl. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
Wenzel A.L., Grenzüberschreitungen in der Gegenwartskunst. Ästhetische und philosophische Positionen, transcript Verlag, Bielefeld 2013.