Twórczość Jane Jin Kaisen jako praktyka badania historii, pamięci, traumy
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/14Słowa kluczowe:
koreański szamanizm, postpamięć, sztuka jako interwencja, Jane Jin KaisenAbstrakt
Tekst odnosi się do praktyki artystycznej Jane Jin Kaisen, artystki wizualnej urodzonej na koreańskiej wyspie Jeju, a mieszkającej i pracującej w Kopenhadze. Punktem wyjścia jest jej wystawa w esea contemporary w Manchesterze (2024), podczas której pokazała takie prace, jak Halmang (2023), Of the Sea (2013) oraz The Woman, The Orphan, and the Tiger (2010). Balansując między wieloma światami ukazuje ona w nich historie polityczne i zbiorowe wspomnienia nierozerwalnie powiązane z indywidualnymi historiami. Artystka powracając jako osoba dorosła na rodzinną wyspę mierzy się tu z jednym z najbardziej „wyciszanych” wydarzeń we współczesnej historii Korei. „Odkrywa” kolonializm obejmujący nie tylko japońską okupację, późniejszą amerykańską dominację, ale i też zjawisko adopcji do krajów zachodnich. Przywołuje przy tym świat haenyeo (kobiet morza) i szamańskich praktyk, a jednocześnie zestawia ze sobą upowszechnione wspomnienia dziadka i tradycje babci/matki. Jednym z głównych motywów jej postępowania wydaje się być badanie sposobów przekazywania traumy z poprzednich pokoleń na teraźniejszość oraz sposobów na uzdrowienie. Jej niejednoznaczny status osoby adoptowanej i wnuczki Ocalałego pozwala przywołać kategorię „postpamięci” w wydaniu Marianne Hirsh oraz strategię ożywiania i zbierania opowieści, tak jak rozumie ją Ernst van Apphen. Jane Jin Kaisen zainteresowana jest raczej ujawnianiem złożoności niż tworzeniem linearnych narracji, deklaruje bowiem, że brakuje jej konkretnych wspomnień, przez co sięga po materiały archiwalne. W tym kontekście jej praktykę można oceniać jako szukanie śladu lub „formy ducha” historii, która wymaga odkupienia i przywołania w teraźniejszości poprzez rytuały szamańskie. Inaczej mówiąc, w ten sposób „kadruje i oświetla bolące miejsca”, ukazując ożywczą funkcję sztuki w radzeniu sobie z tragicznymi wydarzeniami.
Bibliografia
A conversation between Cecilia Widenheim and Jane Jin Kaisen, in: Dissident Translations, ed. J. J. Kaisen, exh. cat., Århus Kunstbygning, Århus 2011.
van Alphen Ernst (2019) Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, ed. K. Bojarska, transl. K. Bojarska, R. Sendyka, M. Szubartowska, Ł. Zaręba, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Asseman Jan (2016) Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, transl. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Chłosta-Zielonka Joanna (2020) Postpamięć czy pamięć indywidualna? Doświadczenie zagłady zobrazowane w reportażu Agaty Tuszyńskiej pt. Bagaż osobisty po marcu, “Acta Neophilologica”, 2 (XXII), pp. 123–136.
Curtis Francesca (2024) Jane Jin Kaisen: Halmang, “Burlington Contemporary”, https://contemporary.burlington.org.uk/reviews/reviews/jane-jin-kaisen-halmang (accessed 17.06.2024)
Forbes-Carbines Frances (2024) What to Do During a Period of Enforced Silence?, “ArtReview”, https://artreview.com/jane-jin-kaisens-halmang-esea-manchester (accessed 17.06.2024).
Hilty Anne (2011) Jeju shamans, healing minds and hearts. Shamanism as folk psychology, “Jeju Weekly”, https://www.jejuweekly.com/news/articleView.html?idxno=2196 (accessed 17.06.2024)
Hirsch Marienne (2010), Żałoba i postpamięć, transl. K. Bojarska, in: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, ed. E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 247-280.
Hong Seunghei Clara (2024) Ghostly Imaginings and Alternative Reckonings in Reiterations of Dissent, in: Korean Film and History, ed. Hyunseon Lee, London and New York: Routledge.
Ikeuchi Yasuko (2011) The Woman, The Orphan, and The Tiger – Voices and Narratives Opening Up a Site of Contestation, in: Dissident Translations, ed. J. J. Kaisen, exh. cat., Århus: Århus Kunstbygning.
Kaisen Jane Jin (2019) Delinger, sår og heling, interviewed by Rune Gade, https://kunsten.nu/journal/delinger-saar-og-heling (accessed 19.06.2024).
Kaisen Jane Jin (2021) Korean-Danish artist explores histories of diasporic subjects through lens of Jeju shamanism, interviewed by Park Han-sola, “The Korea Times”, https://www.koreatimes.co.kr/www/art/2024/06/398_313345.html (accessed 19.06.2024).
Kaisen Jane Jin (2021) Praksisbaserede kunstforskere VI: Jane Jin Kaisen: Grænser og oversættelse på anden vis, interviewed by Stine Nørgaard Lykkebo, https://kunsten.nu/journal/praksisbaseredekunstforskere-vi-jane-jin-kaisen-graenser-og-oversaettelse-paa-anden-vis (accessed 19.06.2024).
Kaisen Jane Jin (2022) The Woman, The Orphan, and the Tiger: Jane Jin Kaisen Disentangles Korean History Through Art, interviewed by Lisy Kwon, https://far-near.media/stories/the-woman-the-orphan-and-the-tiger-jane-jin-kaisen-disentangles-korean-history-through-art (accessed 15.06.2024).
Karikis Mikhail (2013) The Breath Sound of Sea Women, https://arteeast.org/quarterly/the-breath-sound-of-seawomen (accessed 17.06.2024).
Ko Alice, Nien-pu, The Translator and the Medium: In Conversation with Jane Jin Kaisen, 24.11.2021, http://www.heath.tw/nml-article/the-translator-and-the-medium-a-conversation-withjane-jin-kaisen/?lang=en (accessed 19.06.2024).
Koh Dong-Yeon (2022) The Postmemory Generation and Being Abandoned: Jane Jin Kaisen’s Film Community of Parting, “Journal of History of Modern Art”, No. 51, pp. 157-189.
Koo Youngeun (2019) ‘We Deserve to Be Here’: The Development of Adoption Critiques by Transnational Korean Adoptees in Denmark, “Anthropology Matters”, Vol. 19 No. 1, pp. 35-71.
Kwak YoonKyung (2018) Pushing away from their own nation? South Korean women married to migrant husbands from developing countries, “Ethnic and Racial Studies”, Volume 42, Issue 7, pp. 1186-1203.
Lee Nami, Kim Eun Young (2017), A Shamanic Korean Ritual for Transforming Death and Sickness into Rebirth and Integration, “International Journal of Humanities and Social Science”, Volume 7, No. 5, pp. 75-80.
Russett Natalie (2024) Jane Jin Kaisen: Halmang, https://corridor8.co.uk/article/jane-jin-kaisenhalmang (accessed 17.06.2024).
Sang-Hun Choe (2023) World’s Largest ‘Baby Exporter’ Confronts Its Painful Past, “The New York Times”, https://www.nytimes.com/2023/09/17/world/asia/south-korea-adoption.html (accessed 11.06.2024).
Sakamoto Rumi (2021) The Women's International War Crimes Tribunal on Japan's Military Sexual Slavery: A Legal and Feminist Approach to the “Comfort Women” Issue, “New Zealand Journal of Asian Studies”, Volume 3, Issue 1, pp. 49-58, https://www.nzasia.org.nz/uploads/1/3/2/1/132180707/comfortwomen.pdf (accessed 11.06.2024).
Shaikh Marwah (2024) A Comprehensive Study on the Haenyo of Jeju Island: Tradition, Sustainability, and Women's Empowerment, “International Journal for Multidisciplinary Research”, Volume 6, Issue 1, January-February, https://www.ijfmr.com/papers/2024/1/12322.pdf (accessed 18.06.2024).
Trenka Jane Jeong (2009) Fugitive Visions: An Adoptee’s Return to Korea, Saint Paul: Graywolf Press.
Ubertowska Aleksandra (2013) Praktykowanie postpamięci. Marianne Hirsch i fotograficzne widma w Czernowitz, “Teksty Drugie”, No. 4, pp. 269-289.
Więckowski Robert (2017) Postpamięć krytyczna w narracjach potomków ocalonych z Szoa (J. Dres, M. Grynberg, G. Rossenberg), “Politeja”, 2 (47), pp. 63-72.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.