Najnowsza dramaturgia polska i ukraińska wobec kryzysów współczesnego świata
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/11Słowa kluczowe:
dramaturgia polska, dramaturgia ukraińska, wojna na Ukrainie, pandemia – covid 19, prawa człowiekaAbstrakt
Sztuka zawsze była swoistym barometrem rzeczywistości, w rozmaity sposób reagowała na aktualne problemy, współtworzyła różnorodne społeczne dyskursy. Jednak wydaje się, że w dobie trapiących współczesny świat kryzysów (łamanie praw człowieka, pandemia, wojna na Ukrainie, kryzys klimatyczny) szybkość tej reakcji wyraźnie się zwiększyła. Zwłaszcza współczesny dramat i teatr potwierdzają, że wszelkie te kwestie można rejestrować niemal na bieżąco, chwytać „tu i teraz”. Poddane analizie i interpretacji wybrane najnowsze dramaty polskie i ukraińskie dobitnie tego dowodzą.
Bibliografia
Błok N. (2018) Przez skórę [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Cierpienie mięsa. Justyna Jaworska in conversation with Łukasz Wójcicki, “Dialog” 2022, No. 10, pp. 20-25.
Derrida J. (2003) Prawda w malarstwie, transl. M. Kwietniewska, Gdańsk, Słowo/Obraz/Terytoria.
Dobrowolski P. (2020) Polski dramat krytyczny jako współczesny fantazmat gatunkowy [in:] Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje, ed. E. Wąchocka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 11-26.
Dybel P. (2022) Lektury subwersywne. Filozoficzne eseje o literaturze i sztuce. Kant, Derrida, Lacan, Freud i inni, Kraków, Universitas.
Fortuna K., Oczy Motyla, “Dialog” 2021, No. 10.
Kopciński J. (2016) Nota od redaktora [in:] Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. Part One: W lekturze i na scenie, ed. J. Kopciński, Warszawa, IBL, pp. 5-11.
Kycenko T. (2018) Białofartuszność [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Levytskyi D. (2016) Studnia [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
O bierności. Justyna Jaworska in conversation with Karolina Fortuna, “Dialog” 2021, No. 10, pp. 44-49.
Popczyk-Szczęsna B. (2019) Tekst jako bohater. Szkice o polskiej dramaturgii teatralnej, Katowice, “Śląsk” Sp. Z o.o. Wydawnictwo Naukowe.
Tomasiewicz A., Głośniej, “Teatr” 2022, No. 3, pp. 16-17.
Walczak M., Rok metalowego szczura, “Dialog” 2020, No. 9.
Wójcicki Ł, Carpaccio w stylu wschodnim, “Dialog” 2022, No. 10.
Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. (2018), Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Zahozhenko N. (2022) Ja, wojna i plastikowy granat, transl. A. Korzeniowska-Bihun, [in:] AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Sztuki finałowe 2022, Bydgoszcz, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.