Sztuka Lazarusa Takawiry w świetle teorii wewnętrznych sił witalnych Franka Mcewena
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/18Słowa kluczowe:
rzeźba, Afryka, kultura, tradycja, wystawa, warsztatAbstrakt
Frank McEwen zaczął tworzyć teorię wewnętrznych sił witalnych w latach 30. w Paryżu, gdzie współpracował z P. Picassem, F. Legerem, J. Miro i C. Brancusim – artystami zainspirowanymi sztuką archaiczną i prymitywną. Jego koncepcja wpisywała się w nauki Carla Junga, który dostrzegał wiele aspektów z manifestowaniem sztuki przez ludy prymitywne związane z witalnością i spontanicznością tej sztuki. McEwen szukał miejsca, gdzie artyści nie ulegaliby wpływom i inspiracjom innych artystów. W latach 50. Znalazł takie miejsce w Rodezji Południowej, gdzie pracował nad powstaniem Galerii Narodowej w Salisbury. Mieszkający tam Szonowie wyrażali swoją ekspresję artystyczną w formie tańca i muzyki nie zaś sztuk plastycznych.
Frank McEwen stworzył tam szkołę rzeźbiarską dla miejscowej ludności, która miała się inspirować codziennym życiem i otaczającym ich światem w sposób w jaki oni go rozumieli. Postrzegali dzieło sztuki jako swego rodzaju drogowskazu w życiu społecznym, a artystę jako inżyniera i komentatora rzeczywistości.
Z każdym artystą pracował indywidualnie starając się nie wywierać presji na ich proces twórczy. W 1971 r. jego szkoła odniosła sukces. Na wystawę w Muzeum Rodina w Paryżu publiczność zareagowała entuzjastycznie, a wszystkie obiekty zostały sprzedane. Artyści tacy jak Joram Mariga, Tapfuma Gutsa, Bernard Takawira, Henry Munyaradzi zostali gwiazdami. Każdy z nich reprezentował swój odrębny i indywidualny styl. Artyści ci przekazywali idee Franka McEwena kolejnym pokoleniom. Przedstawicielem kolejnej generacji był Lazarus Takawira, który porzucił karierę w rodezyjskiej policji na rzecz zostanie rzeźbiarzem. Kierowany intuicją i z wsparciem Franka McEwena stworzył indywidualne uniwersum, w którym centralne miejsce zajmowały kobiety. Jego prace wystawiane były m.in. w Muzeum Rodina, Banku Światowym w Nowy Jorku, Muzeum Afrykańskim w Belgii czy w Muzeum Mumbaju w Indiach.
Bibliografia
Marion Arnold, (1986) Zimbabwean stone sculpture, Louis Bolze, Bulawayo.
Uli Beier, (1968) Contemporary art in Africa, Pal Mall Press, London.
Ben Joosten, (2001) Sculptors from Zimbabwe. The first generation. Lexicon, Galerie de Strang.
Sidney Littlefield Kasfir, (1999) Contemporary African Art, Thames & Hudson, London 1999.
Richard Powell, (2002) Black art a cultural history, Thames & Hudson world of art, London.
Olivier Sultan, (1999) Life in stone, Zimbabwean Sculpture. Birth of a Contemporary Art Form, Baobab Books, Harare.
Celia Winter-Irving C. (1995), Stone Sculpture in Zimbabwe. Context, content & form, Roblow Publishers, Harare.
Exhibitions on the occasion of the First International Congress of African Culture, National Gallery Salisbury August 1 – September 30, 1962. Exhibition catalogue. IL. 240.
http://www.roomforart.co.uk/html/shona_sculpture.html. [accessed: 12.08.2008].
https://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Focillon [accessed: 25.06.2023].
https://www.britannica.com/biography/Gustave-Moreau [accessed: 14.06.2023].
https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung [accessed: 24.06.2023].
http://www.zim.gov.zw/index.php/en/my-government/government-ministries/about-zimbabwe/460-history-of-zimbabwe?showall=1 [accessed: 25.06.2023].
https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Courtauld [accessed: 24.06.2023].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.