Myślenie estetyczne według Wisławy Szymborskiej
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/16Słowa kluczowe:
Wisława Szymborska, doświadczenie, poznanie, myślenie estetyczneAbstrakt
Punktem wyjścia dla podjętych rozważań pozostaje koncepcja „myślenia estetycznego” Wolfganga Welscha. Badacz odwołując się do ustaleń Kanta i Nietzschego dotyczących możliwości poznawczych człowieka i fikcjonalnej natury rzeczywistości, twierdzi, że jest ona projektem estetycznym, fantazmatem ustanawianym każdorazowo w ludzkim doświadczeniu. Stąd płynność, niestałość świata, a co za tym idzie, niemożność jego pełnego poznania. Z perspektywy tej refleksji Autorka przygląda się poezji Wisławy Szymborskiej, która niezmiennie stawia najbardziej fundamentalne pytania natury filozoficznej: o byt, sens, prawdę, możliwości poznawcze człowieka, o jego relacje ze światem, z innymi bytami. Tropiąc niektóre wątki obecne w koncepcji Welscha i ich literackie przetworzenia w wybranych wierszach noblistki, Autorka tekstu rekonstruuje w istocie „myślenie estetyczne” Wisławy Szymborskiej
Bibliografia
Balbierz J. (2004) Myślenie estetyczne Wolfganga Welscha [in:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, introduction by R. Nycz (ed.), Kraków, Universitas, pp. 462-470.
Balbus S. (1996) Świat ze wszystkich stron świata. O Wisławie Szymborskiej. Aneks Wisława Szymborska Dwadzieścia jeden wierszy, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Balbus S. (2006) Piękna, niepojęta (Epistemologia jabłonki), "Przestrzenie Teorii", no. 6, pp. 143-190.
Barad K. (2012) Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie, transl. J. Bednarek [in:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, edited by A. Gajewska, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie pp. 323-360.
Baranowska M. (1996) Tak lekko było nic o tym nie wiedzieć… Szymborska i świat, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie.
Berleant A. (2011) Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, transl. S. Stankiewicz, edited by K. Wilkoszewska, Kraków, Universitas.
Critchley S. (2006) Nieustające żądanie. Etyka polityczna, transl. R. Dobrowolski, M. Gusin, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Górska I. (2014) Człowiek wobec tego, co nie-ludzkie w twórczości Wisławy Szymborskiej i TadeuszaRóżewicza, [in:] Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. Od humanizmu do posthumanizmu, vol. 2., edited by Justyna Tymieniecka-Suchanek, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 187-203.
Ligęza W. (2001) O poezji Wisławy Szymborskiej. Świat w stanie korekty Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Ligęza W., Historia naturalna według Wisławy Szymborskiej, "Dekada Literacka" 2003, no. 56, pp. 12-21.
Michałowski P., Wzruszający szczegół niewzruszony [in:] Radość czytania Szymborskiej. Wybór tekstów krytycznych, edited by S. Balbus and D. Wojda, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996, pp. 191-200.
Nietzsche F. (1993), Pisma pozostałe 1862-1875, transl. B. Baran, Kraków, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Wydawca Inter Esse.
Nyczek T. (2005) Tyle naraz świata. 27 x Szymborska, Kraków, Wydawnictwo a5.
Skarga B. (2005), Kwintet metafizyczny, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Szczepankowska I. (2013), Człowiek, język, wizja świata w poezji Wisławy Szymborskiej, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Szymborska W. (1996), Widok z ziarnkiem piasku. 102 wiersze, Poznań, Wydawnictwo a5.
Szymborska W. (1996) Jestem po stronie ludzi. Anna Rudnicka and Tadeusz Nyczek in conversation with Wisława Szymborska, "Gazeta Wyborcza", 07.10.1996.
Szymborska W. (2002) Chwila, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Tokarz B. (2022) Artystyczna interioryzacja rzeczywistości: przypadek poezja [in:] Estetyczne impresje. Powtórzenia – powroty – perspektywy, ed. M. Błaszczak, P. Dobrowolski, I. Górska, E. Szkudlarek, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 281-292.
Welsch W. (2005) Estetyka poza estetyką, transl. K. Guczalska, Kraków, Universitas.
Węgrzyniakowa A. (1996), Nie ma rozpusty większej niż myślenie. O poezji Wisławy Szymborskiej, Katowice, Towarzystwo Zachęty Kultury.
Żmudzka-Brodnicka M. (2014), Wisława Szymborska i niewyrażalne, Gdańsk, Athenae Gedanenses.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.