Transcendencja w sztuce i współczesne marginesy transcendencji. W myśleniu estetycznym Grzegorza Sztabińskiego
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/14Słowa kluczowe:
transcendencja, metafizyka, awangarda, ponowoczesność, sztuka współczesna, estetyzacja, marginesyAbstrakt
Tekst opisuje podejmowanie tematu transcendencji przez Grzegorza Sztabińskiego w filozoficznej refleksji o sztuce nowoczesnej i interpretacji dzieł, a także we własnej artystycznej twórczości. W pierwszej, największej części artykułu streszczane i analizowane są odpowiednie fragmenty najważniejszych publikacji profesora. Dotyczą one miejsca transcendencji wśród tendencji do intelektualizacji sztuki, w abstrakcji geometrycznej i w sztuce pielęgnującej duchowość wśród „przeestetyzowanej” rzeczywistości. Następnie analizowany i interpretowany jest artystyczny cykl z transcendencją w tytule. Wreszcie koncepcje profesora zastosowane zostają do współczesnej wystawy dotyczącej metafizyki. W ten sposób ukazane są źródła i sposób „myślenia estetycznego” Grzegorza Sztabińskiego, a także możliwość współczesnego zastosowania tego myślenia.
Bibliografia
Jan Berdyszak, Reszty reszt, exh. cat., Galeria Sektor I, Katowice 2009.
Jean-François Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, transl. Michał Paweł Markowski [in:] Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. Ryszard Nycz, Kraków 1996, pp. 47-61.
Andrzej Maryniarczyk SDB, Transcendentalia a poznanie metafizyczne, "Roczniki Filozoficzne", vol. XXXIX-XL, no. 1, 1991-1992, pp. 305-322.
Piet Mondrian, Neoplastycyzm w malarstwie, transl. Wiesław Juszczak, [in:] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, eds Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, PWN Warszawa 1963, pp. 404-407.
Beata Stankiewicz, Autokomentarz [in:] Sztuka wobec metafizyki. Postawy i strategie lat 2000--2020, entry: Beata Stankiewicz, tab: Baza twórców, https://sztukaimetafizyka.up.krakow.pl/stan¬kiewicz-beata/ [accessed: 12.04.2022].
Władysław Stróżewski, Transcendentalia i wartości, [in:] idem, Istnienie i wartość, Znak, Kraków 1981, pp. 11-33 .
Grzegorz Sztabiński, Dlaczego geometria? Problemy współczesnej sztuki geometrycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004.
Grzegorz Sztabiński, Margins of transcendence in contemporary art, "Art Inquiry" vol. XVI: 2014 ("Margins and Marginalization"), pp. 57-85.
Grzegorz Sztabiński, Pismo natury – Transcendencja [in:] Sztuka wobec metafizyki. Postawy i strategie lat 2000-2020, entry: Grzegorz Sztabiński, tab: Baza twórców, https://sztukaimetafizy¬ka.up.krakow.pl/grzegorz-sztabinski/ [accessed: 12.04.2022].
Grzegorz Sztabiński, Poza estetyzacją. Problem duchowości w sztuce współczesnej / Beyond aesthetization. The question of spirituality in modern art, "Sacrum et Decorum. Materiały i Studia z Historii Sztuki Sakralnej", no. 2: 2009, pp. 111-130.
Grzegorz Sztabiński, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1991.
Tadeusz Gustaw Wiktor. Wpisany w Oś Świata, exh. cat., Galeria Pryzmat, ZPAP Kraków 2017.
Wolfgang Welsch, Estetyka i anestetyka, transl. Małgorzata Łukasiewicz [in:] Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. Ryszard Nycz, Kraków 1996, pp. 523-544.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.