Jak myśli artysta? - analiza twórczości Grzegorza Sztabińskiego

Autor

  • Paulina Sztabińska-Kałowska Institute of Art History, University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/12

Słowa kluczowe:

Grzegorz Sztabiński, polska sztuka współczesna, sztuka instalacji, sztuka geometryczna, konceptualizm, intelektualizacja sztuki

Abstrakt

Autorka wychodzi od pytania, które w 1991 zadał Grzegorz Sztabiński we wstępie swojej książki pt. Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych - „czy artyście potrzebne jest myślenie?”. Następnie omawia działalność artystyczną Sztabińskiego uwzględniając jego teksty poświęcone własnej twórczości. Autorka celowo pominęła książki i liczne artykuły Sztabińskiego dotyczące zagadnień czysto teoretycznych, jak również te z zakresu krytyki artystycznej, koncen­trując się na jego działalności plastycznej oraz autokomentarzach, żeby pokazać jak dużą rolę przywiązywał on do teoretycznego uzasadnienie własnych działań plastycznych.

Biogram autora

Paulina Sztabińska-Kałowska - Institute of Art History, University of Łódź

Paulina Sztabińska-Kałowska – PhD, associate professor at the Department of Art Hi­story, University of Łódź. Winner of the Jan Józef Lipski award for the best MA thesis (2003) and the Szczęsny Dettloff award for the best doctoral dissertation (2008). Author of the books: Geometria a natura. Polska sztuka abstrakcyjna w drugiej połowie XX wieku [Geometry and nature. Polish abstract art in the second half of the twentieth century], Warszawa 2010 and Sztuka geome­tryczna a postmodernizm [Geometric Art and Postmodernism], Warszawa 2011. Co-author and co-editor of the book The proper names in the art of Łódź. Contemporary painting, graphic arts, sculpture and intermedia, Łódź 2008. Editorial associate of the journal Art Inquiry. Recherches sur les arts. Her research interests focus on 20th century art and art theory.

Bibliografia

Godrey T. (1988), Conceptual Art (Art & Ideas), London: Phaidon Press Ltd.

Grzegorz Sztabiński – Pismo natury II: Autocytat (1995) Warszawa: Galeria Rzeźby, Warszawa.

Grzegorz Sztabiński – Cięcia (1997) Łódź: Ośrodek Propagandy Sztuki.

Grzegorz Sztabiński. Retrospekcja – obrazy, rysunki, instalacje [Grzegorz Sztabiński. Retrospection – paintings, drawings, installations] (2008) Łódź: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.

Grzegorz Sztabiński – tautologie i powtórzenia / Grzegorz Sztabiński – Tautologies and Repetitions (2010) Toruń: Galeria Wozownia.

Grzegorz Sztabiński, ciąg dalszy nastąpi… ciąg dalszy nastąpi…, (2018) Elbląg: Galeria EL.

Guzek Ł., http://www.artysci-lodzkie.pl/pl/artysta/s/grzegorz-sztabinski/

Kosuth J. (1969) Art after Philosophy, reprinted in Peter Osborne, Conceptual Art: Themes and Movements, Phaidon, London, 2002. p. 232.

Kowalska B. (1981) Twórcy-Postawy. Artyści mojej galerii, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kowalska B. (1989) Grzegorz Sztabiński – malarstwo, rysunek, Galeria Rzeźby, Warszawa 1989.

LeWitt S. (1967) Paragraphs on Conceptual Art, "Artforum", June.

Lyotard J. -F. (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press (Lyoyard J. -F. (1979) La Condition Postmoderne: Rapport sur le savoir, Paris: Les Editions de Minuit).

Morawski S. (1986) foreword to the catalogue Grzegorz Sztabiński – malarstwo i rysunek, Łódź: Biuro Wystaw Artystycznych w Łodzi.

Rysunek i malarstwo Grzegorza Sztabińskiego (1990) Wałbrzych: Muzeum Okręgowe w Wałbrzychu.

Sztabiński G. (1988) Concrete Elements and Abstract Thought: Problems in Non-Mimetic Composition of Pictorial Elements in Paintings and Drawings, "Leonardo. Journal of the International Society for the Arts, Science and Technology" no. 2, pp. 155-160.

Sztabiński G. (1991), Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13