Dialogi artystów z modą
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/9Słowa kluczowe:
moda artystyczna, kostium, ubiór, metafora, estetyka wizualna, cielesność, filozofia istnieniaAbstrakt
Moda skłania do różnorodnych refleksji, nie sposób jej odnieść tylko do prezentacji ubiorów na światowych pokazach. Jest wdzięcznym materiałem dla różnorodnych działań artystycznych. Niektórzy artyści jak Elsa Schiaparelli, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tadeusz Kantor, Marian Stępniak, Zuzanna Janin, Magdalena Moskwa odrzucając podstawową funkcję stroju, nadają mu nowy sposób istnienia. Zamiast funkcji ochronnej czy też estetycznej pełni symboliczną lub metaforyczną. Każdy element garderoby może stać się dziełem sztuki lub pretekstem do dialogu z historią, filozofią, psychologią, literaturą, sztuką lub z własnym „ja” twórcy. Moda bywa narzędziem do zaspokajania potrzeb artystycznych i manifestowania ich poprzez prezentacje ubiorów tworzonych przez artystów.
Bibliografia
Baudelaire Charles (2000) Rozmaitości estetyczne, transl. J. Guze, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Borkowski Grzegorz (2009) Dwie powszedniości w Galerii Działań, https://archiwum-obieg.ujaz-dowski.pl/recenzje/10470 [accessed: 09.06.2023]
Czerni Krystyna (2002) Tadeusz Kantor. Malarstwo i teatr. Przewodnik po twórczości artysty, Cricoteka, Bydgoszcz: BWA in Bydgoszcz.
Czerniak Stanisław (2016) Moda [in:] idem, Iskra buntu, Nowa Wieś nad Drwęcą: Wydawnictwo Rolewski.
Falkiewicz Andrzej (1996) Istnienie i metafora, Wrocław: Wydawnictwo A.
Fumaroli Marc (2008) Państwo kulturalne, religia nowoczesności, transl. H. Abramowicz, J. M. Kłoczkowski, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Goffman Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego, transl. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Janin Zuzanna (2014) Solaris. Nie minął czas okrutnych cudów. O nienarracyjności języka sztuki (a fragment of doctoral dissertation), https://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/artmix/32998 [accessed: 18.06.2023]
Kantor Tadeusz (1992) Lekcje mediolańskie, Cricoteka, Kraków: Krakow Convention Bureau.
Rochowiak Jerzy (2008) Przemija postać świata, [in:] Marian Stępniak: koniec i początek = end & beginning, exhibition catalog, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Stangret Lech (2006) Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, Kraków: Art+Edition Adam K. Dominik.
Stępniak Marian (2008), Koniec i początek, [in:] Marian Stępniak: koniec i początek = end & beginning, exhibition catalog, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Svendsen Lars (2006), Fashion: A philosophy, London: Reaktion Books.
Wicherkiewicz Lena (2013) Moje malarstwo jest próbą zaklinania ciała… Rozmowa z Magdaleną Moskwą, http://magdamoskwa.pl/pdf/tekst12.pdf [accessed: 18.06.2023]
Wicherkiewicz Lena (2013) Skórność. O twórczości Magdaleny Moskwy, http://magdamoskwa.pl/pdf/tekst11.pdf [accessed: 18.06.2023].
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1992) Nienasycenie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1992) Pożegnanie jesieni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.