Jak myślą designerzy. Amalgamaty koncepcyjne w designie

Autor

  • Hanna Bytniewska Maria Curie-Skłodowska University Lublin

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/8

Słowa kluczowe:

design, amalgamaty kognitywne, metafora, mieszaniny pojęciowe

Abstrakt

Celem niniejszego tekstu jest określenie tych obszarów designu, w których badaniu przydatna może być struktura metafory (Lakoff, Johnson 2010) oraz w jakim zakresie może być ona niewy­starczająca. Bazę dla rozważań stanowią przykłady rozwiązań zastosowanych przez designerów. Projektanci podejmując decyzje dotyczące przyszłego kształtu, funkcji i wyglądu przedmiotu opierają się na swojej wiedzy na temat rzeczywistości, ludzkich potrzeb i przekazują użytkowni­kom to, jak rozumieją rolę i cele designu w życiu społecznym, a tym samym swoją wizję codzien­ności. Na podstawie omawianych przykładów, tekst odnosi się do specyficznego rodzaju myśle­nia podczas pracy nad projektem, charakterystycznego dla designerów. Rozważania prowadzą do tezy, iż w sposób myślenia designerów pełniej opisuje model conceptual blending (Fauconnier, Turner 2002) niż struktura metafory, która nie zawsze może być zastosowana. W literaturze polskiej conceptual blending, tłumaczone jako „amalgamaty pojęciowe”, najczęściej pojawia się w odniesieniu do badań lingwistycznych. Artykuł proponuje tłumaczenie „amalgamaty koncep­cyjne”, jako poszerzającego znaczenie terminu i mającego zastosowanie również w badaniu myślenia wizualnego, w tym designu.

Biogram autora

Hanna Bytniewska - Maria Curie-Skłodowska University Lublin

Hanna Bytniewska – photographer, graphic designer, illustrator, mindful observer of social life. A graduate of the Institute of Fine Arts at Maria Curie-Skłodowska University (2008) and postgraduate studies in Design Management at the Warsaw School of Economics and the Institute of Industrial Design (2015). From 2018, a PhD candidate at the Faculty of Philosophy and Sociology of the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. Her art work shave been exhibited in Poland, Finland and the UK.

Bibliografia

Black Max (1971) Metafora, [in:] „Pamiętnik Literacki LXII”, vol. 3, pp. 217-234.

FauconnierGilles, Turner Mark (2002) The way we think. Conceptual blending and the mind's hidden complexities, New York: Basic Books.

Fauconnier Gilles, Turner Mark (2019) Jak myślimy. Mieszaniny pojęciowe i ukryta złożoność umysłu, transl. I. Michalska. Warszawa: Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskieg, Biblioteka Kwartalnika Kronos.

FultonSuriJane (2018). Poetic Observation: What Designers Make of What They See, [in:] Clarke Alison J. (ed.) Design Anthropology: Object Culture in the 21st Century, London: Bloomsbury Academic, pp. 69-85.

Gemel Aleksander (2017) Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy, [in:] „NAUKI O WYCHOWANIU. STUDIA INTERDYSCYPLINARNE” NUMER 2016/1(2), (pp. 172-186).

Giddens Anthony (2010). Nowoczesność i tożsamość, transl. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.

Lakoff George, Johnson Mark (2010) Metafory w naszym życiu, transl. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia.

Libura Agnieszka (2007) Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków: Universitas.

Papanek Victor (1973). Design for the real World, Toront/ New York/ London: Bantam Books.

Papanek Victor ( 2012). Design dlarealnegoświata, Łódź: Recto Verso.

Simonsen Jesper, Robertson Toni (2012) Routledge International Handbook of Participatory Design, London: Routledge.

Starakiewicz Maja (2019) Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce, Kraków: Korporacja Ha!art.

SudjicDeyan (2013) Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?, Kraków: Karakter.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13