Nowe spojrzenie na myślenie muzyczne: podejście interdyscyplinarne

Autor

  • Anna Chęćka University of Gdańsk, Institute of Philosophy, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/6

Słowa kluczowe:

muzyka, wykonanie, myśl, neuroestetyka, mózg

Abstrakt

Idąc tropem wytyczonym przez Jerrolda Levinsona w artykule Musical Thinking, autorka skupia się na muzyce czysto instrumentalnej jako tej, która doskonale realizuje ideał myśli bezsłownej kompozytora, wykonawcy i słuchacza – uwzględniając nie tylko procesy inte­lektualne, ale także cielesną i przedrefleksyjną odpowiedź na bodźce muzyczne. Filozoficzne rozważania na temat modusów myślenia muzycznego zostały przedstawione w artykule w per­spektywie interdyscyplinarnej. Dzięki temu niektóre intuicje zakorzenione w naukach humani­stycznych poddawane są krytyce. Autorka oprócz muzykologii i filozofii sięga do takich dziedzin jak neuroestetyka i neurobiologia

Biogram autora

Anna Chęćka - University of Gdańsk, Institute of Philosophy, Poland

Anna Chęćka holds a post-doctoral degree in the humanities (philosophy). She is an asso­ciate professor at the Institute of Philosophy, University of Gdańsk, and head of the Chair of Aesthetics and Philosophy of Culture. She completed piano studies at the Academy of Music in Gdańsk and studied with Bernard Ringeissen in Paris on a French government scholarship. In 2005 she completed her PhD studies in philosophy (dissertation On criticizing music. Metacritical aspects of musical performance's evaluations). In 2014, she got her habilitation in philosophy. She has published four books: Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania utworu muzycznego, [Critical Dissonances. Evaluating Performances of Musical Work] Gdańsk 2008, Ucho i umysł. Szkice o do­świadczaniu muzyki [Ear and Mind. Sketches of Musical Experience] Gdańsk 2012, A jak Apollo. Biografia Alfreda Cortota [A for Apollo: A Biography of Alfred Cortot] Warszawa 2019, and Słuch metafizyczny [Ear for metaphysics] Warszawa 2020, translated into English and published by the Chopin Institute in 2021 as Metaphysical Hearing (Warsaw, 2021). In 2021 she translated Julian Johnson's Out of Time. Music and the Making of Modernity for the PWM publishing house. Anna combines humanistic study with a view inspired by neuroaesthetics and neurobiology. In 2021 she co-edited a special neuroaesthetic issue of the Polish Journal of Art and Philosophy (Sztuka i Filozofia, 56/2020) and published several papers on music and the brain in collaboration with her Neurobiology Study Group.

Bibliografia

Abbate Carolyn, Music – Drastic or Gnostic? "Critical Inquiry", 30/3 2004, pp. 505-536.

Berger Karol, A Theory of Art, Oxford University Press, 2002.

Duffau Hugues, L'Erreur de Broca: Exploration d'un cerveau éveillé, Pocket, Paris 2017.

Higgins Kathleen M., The Music between Us. Is Music a Universal Language? The University of Chicago Press, Chicago 2012.

Higgins Kathleen M., Musical Idiosyncrasy and Perspectival Listening in: J. Robinson, ed. Music and Meaning, Cornell University Press, Ithaca and London 1997, pp. 83-102.

Koelsch Stefan, Brain and Music Wiley-Blackwell, Oxford 2013.

Levinson Jerrold, Musical Concerns. Essays in Philosophy of Music, Oxford University Press 2015.

Levinson Jerrold, Musical Thinking, "Midwest Studies in Philosophy", 27 (2003), pp. 59-68.

Levitin Daniel J., This is your Brain on Music: Understanding a Human Obsession, Penguin- -London, 2019.

Quignard Pascal, Boutès, Galilée, Paris 2008.

Robinson Jenefer, Deeper than Reason. Emotion and its Role in Literature, Music, and Art, Clarendon Press, Oxford 2005.

Ruggieri Vezzio, Esperienza estetica: fondamenti psicofisiologici per un’educatione estetica, Armando Editore, Roma 1997.

Steiner George, Real Presences, London Faber & Faber 1989.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13