Nowe spojrzenie na myślenie muzyczne: podejście interdyscyplinarne
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/6Słowa kluczowe:
muzyka, wykonanie, myśl, neuroestetyka, mózgAbstrakt
Idąc tropem wytyczonym przez Jerrolda Levinsona w artykule Musical Thinking, autorka skupia się na muzyce czysto instrumentalnej jako tej, która doskonale realizuje ideał myśli bezsłownej kompozytora, wykonawcy i słuchacza – uwzględniając nie tylko procesy intelektualne, ale także cielesną i przedrefleksyjną odpowiedź na bodźce muzyczne. Filozoficzne rozważania na temat modusów myślenia muzycznego zostały przedstawione w artykule w perspektywie interdyscyplinarnej. Dzięki temu niektóre intuicje zakorzenione w naukach humanistycznych poddawane są krytyce. Autorka oprócz muzykologii i filozofii sięga do takich dziedzin jak neuroestetyka i neurobiologia
Bibliografia
Abbate Carolyn, Music – Drastic or Gnostic? "Critical Inquiry", 30/3 2004, pp. 505-536.
Berger Karol, A Theory of Art, Oxford University Press, 2002.
Duffau Hugues, L'Erreur de Broca: Exploration d'un cerveau éveillé, Pocket, Paris 2017.
Higgins Kathleen M., The Music between Us. Is Music a Universal Language? The University of Chicago Press, Chicago 2012.
Higgins Kathleen M., Musical Idiosyncrasy and Perspectival Listening in: J. Robinson, ed. Music and Meaning, Cornell University Press, Ithaca and London 1997, pp. 83-102.
Koelsch Stefan, Brain and Music Wiley-Blackwell, Oxford 2013.
Levinson Jerrold, Musical Concerns. Essays in Philosophy of Music, Oxford University Press 2015.
Levinson Jerrold, Musical Thinking, "Midwest Studies in Philosophy", 27 (2003), pp. 59-68.
Levitin Daniel J., This is your Brain on Music: Understanding a Human Obsession, Penguin- -London, 2019.
Quignard Pascal, Boutès, Galilée, Paris 2008.
Robinson Jenefer, Deeper than Reason. Emotion and its Role in Literature, Music, and Art, Clarendon Press, Oxford 2005.
Ruggieri Vezzio, Esperienza estetica: fondamenti psicofisiologici per un’educatione estetica, Armando Editore, Roma 1997.
Steiner George, Real Presences, London Faber & Faber 1989.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.