Performatywna koncepcja artysty – działania niezmatrycowane na przykładzie twórczości Zofii Lipeckiej
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/17Słowa kluczowe:
performatyka, estetyka XX wieku, Zofia Lipecka, sztuka emigracji polskiej XX wieku, sztuka - ekologia, sztuka – pamięć, Grzegorz SztabińskiAbstrakt
Artykuł jest próbą zastosowania teorii performatywnej koncepcji artysty sformułowanej przez Grzegorza Sztabińskiego do analizy twórczości Zofii Lipeckiej. Artystka pracuje we Francji, ale jest polskiego pochodzenia. Tworzy prace w różnych technikach: malarstwo, wideo, instalacje, porusza w nich wiele tematów: od archeologii znaków, tożsamość symetrii natury, po ekologię i pamięć historyczną. Działania Lipeckiej są niezmatrycowane i nie dają się łatwą zdefiniować. Dzięki temu stały się doskonałym materiałem do analizy według założeń teorii Sztabińskiego. Jej punktem zasadniczym jest danie artyście wolność poprzez użycie zwrotu imiesłowego: „ tworzący sztukę”
Bibliografia
Ardenne Paul (2018) Un art écologique. Création plasticienne et antropocéne, Bruxelles: Éditions Le Bord de L’Eau.
Janicka Elżbieta (2008) Konfrontacja. O audiowizualnej instalacji Zofii Lipeckiej “Po Jedwabnem” (2001-2003), catalogue, Zofia Lipecka. Po Jedwabnem, [ed.] Hanna Wróblewska, Warszawa: Zachęta – National Gallery of Art, pp. 25-40.
Jedlińska Eleonora (2018) Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kubikowski Tomasz, Amerykańska eksplozja, “Didaskalia” 2001, no. 46.
Lipecka Zofia (2008) Po Jedwabnem, Warszawa: Zachęta – National Gallery of Art.
Mc Kenzie Jon (2011) Performuj albo... Od dyscypliny do performansu, translated by Tomasz Kubikowski, Kraków: Universitas.
Sztabiński Grzegorz (2013) Performatywna koncepcja artysty w sztuce współczesnej [in:] Zwrot performatywny w estetyce, [ed.] L. Bieszczad, Kraków: Libron, pp. 31-42
Turowski Andrzej (1991) Nostalgie... , the catalogue of Zofia Lipecka’s exhibition Natura odzwierciedlona/ Nature réfléchie, Łódź: Muzeum Sztuki in Łódź.