O narracji dzieła sztuki w przestrzeni narracyjnej: Anselm Kiefer w muzeum Luwru i Olafur Eliasson w Wersalu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/7

Słowa kluczowe:

Anselm Kiefer, Olafur Eliasson, Luwr, Wersal, narracja, pamięć, historia, ekologia

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest dziełom dwóch wybitnych artystów współczesnych: Anselmowi Kiefe­rowi i Olafurowi Eliassonowi. Dzielą ich różnice pokoleniowe, światopoglądowe, tworzywo ich sztuki, łączy podobne pojmowanie funkcji dzieła, jako nośnika przekazu narracyjny. Miejsce w jakim dzieło jest wystawiane, historyczna wartość, mieszcząca się w nim opowieść zmuszają do odwrócenia, przyjętego przez konwencje, znaczenia obecności sztuki współczesnej w dwóch najważniejszych muzeach Francji o światowym znaczeniu: Kiefera w Luwrze i Eliassona w Wer­salu. Ekspozycja dzieł tych artystów w miejscach, będących dla Francuzów, także dla świata, obiektami o znaczeniu historycznym, symbolicznym i artystycznym, pozwoliło rozszerzyć ich funkcję narratywną, odmienić tradycyjne postrzeganie miejsca wystawienia sztuki współczesnej. Złączenie współczesności z historią to także próba otwarcia granic wyznaczonych przez trady­cyjne sytuowanie miejsca – dzieła sztuki – artysty – odbiorcy. Celem obu prezentacji było wska­zanie jak można zmienić postrzeganie sztuki najnowszej, gdy pojmowana jest jako kontynuacja wielkich narracji historycznych.

W 2007 Kiefer w Luwrze wystawił prace, które zostały wykonane na prośbę kuratorów: Athanor, Danae i Hortus conclusus (2007). Artysta włączył swe dzieła w ramy narracji – miejsca, historii, filozofii, religii, historii sztuki, tradycji i współczesności. W 2016 Eliasson w ogrodach i pałacu w Wersalu zaprezentował instalacje-rzeźby, włączając w historyczną architekturę i zało­żenia ogrodowe dzieła, których przekazem jest niepokój i troska o losy współczesnego świata. Tak jak iluzyjny był świat, w którym żyli mieszkańcy Wersalu Ludwika XIV, tak i my obecnie trwamy w iluzji świata bez granic, świata o niekończących się zasobach natury, uspakajając swe sumienia pozornymi działaniami mającymi chronić nas przed katastrofą ekologiczną, której sami będziemy winni – mówi Eliasson.

Biogram autora

Eleonora Jedlińska - Institute of Art History, University of Łódź

PhD, after habilitation, professor at the Institute of Art Histo­ry, University of Łódź. Lecturer in modern and contemporary art history, theory and criticism of art. A member of the AICA, president of the Łódź branch of the Polish Institute for World Art Studies, a member of the European Association of Jewish Stu­dies and World Jewish Studies. Author of the books: Sztuka po Holocauście / Art after the Holocaust (2001), Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002 / Polish contemporary art in American art criticism 1984-2002 (2005), Powszechna wystawa światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki / Uni­versal World Exhibition in Paris in 1900. Splendors of the Third Republic (2015), Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej / The shapes of memory. Selected issues of contemporary art (2019).

Bibliografia

Berens Edward M. (2009) The Myths & Legends of Ancient Greece and Rome, MetaLibri, Amster¬dam 2009, pp. 26-27, http: //metalibri.wikidot.com (26.4.2020).

Bernadac Marie-Laure, Athanor, https://www.louvre.fr/sites/default/files/medias/medias_fichiers/fichiers/pdf/louvre-dossier-presse-anselm-kiefer.pdf (19.4.2020).

Człowiek, który ujarzmia żywioły, Jana Pelczar’s interview with Olafur Eliasson “Przekrój” 2019, no. 2 (3565), pp. 152-153.

Eliade Mircea (1966) Traktat o historii religii, transl. Wierusz-Kowalski Jan, Warszawa, Książka i Wiedza.

Eliade Mircea (1993) Kowale i alchemicy, transl. Leder Andrzej, Warszawa, Fundacja Aletheia.

Eliade Mircea (2015) Le chamanisme et les techniques archaïques de l’extase, Paris, Bibliotheque historic Payot, Broché.

https://www.bing.com/search?q=Joan+Mir%C3%B3+a+Louvre+et+Georges+salles&qs=n&for¬m=QBRE&sp=-1&pq=joan+mir%C3%B3+a+louvre (17.4.2020).

http://pei-architects.com/ (17.4.2020).

http://exspace.pl/articles/show/1717, 21. 10. 2018. (4.1.2020).

https://mfiles.pl/pl/index.php/Protok%C3%B3%C5%82_z_Kioto (2.1.2020).

https://archirama.muratorplus.pl/architektura/szklana-harpa-concert-and-conference-center-w-reykjaviku-wspolprojektowal-ja-olafur-eliasson,67_1260.html (30.12.2019).

https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK100727/your-black-horizon (2.1.2020).

https://www.yatzer.com/olafur-eliasson-versailles/slideshow/20 (3.1.2020).

https://olafureliasson.net/archive/exhibition/EXH102421/olafur-eliasson-versailles (4.1.2020).

https://www.yatzer.com/olafur-eliasson-baroque-baroque (5.1.2020).

http://www.tanyabonakdargallery.com/artists/olafur-eliasson/series (5.1.2020).

Jung Carl Gustav (1999), Psychologia a alchemia, transl. Reszke Robert, Warszawa, Wydawnic¬two Wrota.

Klibansky Raymond, Panofsky Ervin, Saxl Fritz (2009) Saturn i Melancholia. Studia historii, filo¬zofii, przyrody, medycyny religii oraz sztuki, transl. Kryczyńska Anna, Kraków, Universitas.

Kubiak Zygmunt (1997) Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa, Świat Książki.

Martin William Alexander (2016) The Lore of Cathany, or, the Intellect of China, Wentworth Press, New South Wales.

Pacquement Alfred, Pégard Catherine (2016), Olafur Eliasson. Versailles 7 juin – 30 octobre 2016, edit. Château et les Jardins parla Cour du Château de Versailles.

Pevsner Nikolaus (1980) Historia architektury europejskiej, vol. II, transl. Wydro Jan, Warszawa, Arkady.

Pietkun ks. Witold (1954) Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu maryjnego, Warszawa, PAX.

Terrasse Jean-Marc (2007) Frontieres, en nous, hors de nous, nous – Entretien Jean-Marc Terrasse, Anselm Kiefer, in : Anselm Kiefer au Louvre, edit. du Regard, Paris, pp. 21-34.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25