Narracje. Historie kamieni i ludzi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/2

Słowa kluczowe:

narracja, metamorfoza, tworzenie sensu, sekwencja, sztuki wizualne

Abstrakt

W przypadku sztuk wizualnych kwestia narracyjności napotyka istotny problem: jak można ana­lizować wyodrębnioną całość, taką jak chociażby płótno, instalacja czy rzeźba, w kategoriach sekwencji?

Chciałabym pokazać, że problem sekwencji wobec wyizolowanego przedmiotu w sztukach wizu­alnych można rozwiązać poprzez przewidywanie przyszłości i rozpoznanie przeszłości. Oznacza to, że chociaż trudno jest rozważać strukturę sekwencji dotyczącą pojedynczego przedmiotu, takiego jak płótno lub instalacja, można o nim myśleć jako o bardziej abstrakcyjnej sekwencji, w której dzieło sztuki jest ‘chwilą’ pomiędzy przeszłością i przyszłością implicite w nim obecnymi.

Chciałabym również argumentować, że najważniejszą częścią tego, co jest narracją, nie tyle sta­nowi techniczny aspekt jej struktury związanej z sekwencją, ale raczej ten, który nie jest obecny w definicji narracji: przede wszystkim narracja ukazuje kompulsywną potrzebę tworzenia sensu świata.

Biogram autora

Anna Szyjkowska-Piotrowska - Academy of Fine Arts, Warsaw

A philosopher of culture and a linguist. She holds MA degrees in Philosophy and Applied Linguistics from the University of Warsaw, where she also completed her PhD in Philosophy. She lectures at the Academy of Fine Arts in Warsaw and at the Frederic Chopin University of Music. Author of the books: Po-twarz. Przekraczanie widzalności w sztuce i filozofii (After-face. Transgressing visuality in art and philosophy, 2015, Słowo obraz/terytoria) and Dyrygując falom. Myślenie w wi­zualno-muzycznych awangardach (Conducting the waves. Thinking in visual and musical avant-gardes, 2019, Słowo obraz/terytoria).

Bibliografia

Bal Mieke, Bal Maria Gertrudis, Quoting Caravaggio: Contemporary Art Preposterous History, Chi¬cago, London 1999: The University of Chicago Press.

Cobley Paul (2001, 2003), Narrative, Paris, New York: Routledge.

Derrida Jacques (1993), Memoirs of The Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, transl. P.-A. Brault, M. Naas, Chicago: The University of Chicago Press.

Jeanneret Michel (1997), Perpetuum mobile. Metamorphoses des corps et des oeuvres de Vinci a Montaigne, Paris: Macula.

Lyotard Jean-Francois (1984 [1979], reprint 1997), Report on Knowledge, translated by Geoff Bennington and Brian Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Rembowska- Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności: Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Schwarz Daniel R. (1994), “Thirteen Ways of Looking at a Blackbird”. Wallace Stevens’s Cubist Narrative in: Narrative and Culture, ed. by Janice Carlisle, Daniel L Schwarz, Athens and Lon¬don: The University of Georgia Press.

Taylor Mark C., Esa Saarinen (1994, 1995, 1996), Imagologies: Media Philosophy, USA and Canada: Routledge.

John Donne, An Anatomy of the World in: https://www.poetryfoundation.org/poems/44092/an-anatomy-of-the-world, accessed 15.07.2020

Pobrania

Opublikowane

2020-12-02