Sztuka czy sztuki współczesne? Uwagi na temat książki „Le paradigme de l'art contemporain” Nathalie Heinich
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2019/21/6Słowa kluczowe:
sztuka współczesna, sztuka nowoczesna, paradygmat, rewolucja, świat sztukiAbstrakt
Artykuł wskazuje kilka polemicznych uwag w stosunku do koncepcji “paradygmatu sztuki współczesnej” przedstawionej przez Nathalie Heinich w książce Le paradigme de l’art contemporain. Structure d’une révolution artistique. Autor tekstu podważa zasadność budowania analogii pomiędzy zmianami zachodzącymi w sztuce XX wieku a zmianą paradygmatu naukowego opisaną przez Thomasa Khuna w Strukturze rewolucji naukowych. Autor wskazuje również na niekompletność modelu zaproponowanego przez francuską socjolożkę, która pomija w strukturze “paradygmatu sztuki współczesnej” działania artystyczne funkcjonujące poza obiegiem galeryjnym i instytucjonalnym.