Ekspresja śmierci między realizmem a surrealizmem w obrazie Bruegela "Triumf śmierci"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/17

Słowa kluczowe:

Dialektyka życia i śmierci – Pieter Bruegel – Filozofia czasowości – Realizm i surrealizm

Abstrakt

Sztuka stanowi istotne narzędzie komunikacji i wyrażania stanów psychicznych artysty, jego obaw, pytań i poczucia zagrożenia, w zależności od otaczających go czynników naturalnych i okoliczności. Niniejsze badanie zgłębia subtelne przedstawienie śmierci w słynnym obrazie Pietera Bruegela "Triumf Śmierci", badając interakcję między realizmem a surrealizmem. Bruegel mistrzowsko uchwycił nieuchronność śmierci, jednocześnie wprowadzając elementy surrealistyczne, które wykraczają poza tradycyjne granice artystyczne. Poprzez analizę kompozycji, symboliki i kontekstu historycznego obrazu, badanie to ma na celu rozwikłanie złożonej narracji utkanej przez Bruegela i rzucenie światła na filozoficzne implikacje śmierci przedstawione w jego dziele. Ukazując śmierć jako coś nieuchronnego, podobnie jak niezmienny miniony czas, z nieznaną przyszłością, sztuka staje się próbą zatrzymania czasu, z nadzieją na uniknięcie niepewności. Analizując szczegóły rzeczywistego życia społecznego w epoce artysty i podejście do nich z jego surrealistycznym, ekspresyjnym spojrzeniem. Badanie ujawniło różne spostrzeżenia, w szczególności dotyczące znaczenia śmierci w umysłach artystów i jej wpływu na ich twórczość. Ponadto, badanie podkreśliło pionierską naturę malarza Bruegela, który wyprzedził swoje czasy, płynnie łącząc elementy realizmu, ekspresjonizmu i surrealizmu w swoich artystycznych przedsięwzięciach.

Biogramy autorów

Ryadh Ben Amor - Liwa College, Abu Dhabi, UAE.

Ph.D. in the technology of arts from the University of Tunis and possesses over 25 years of expertise in teaching Visual Communication, Video Editing, Digital Media, and Graphic Design at diverse fine arts and design universities. He has proficiency in both teaching and professional management. Since 2012, he has been based in the UAE, accruing valuable experience in higher education, cinema, art exhibitions, and animation. Starting in 2015, he was appointed as an assistant professor at Liwa College. During this tenure, he undertook multiple responsibilities, including heading the Graphic Design Department, leading the exam committee, and serving as an assessor. Moreover, he actively engages in Scopus-indexed scientific research related to Human Sciences, Media, and Higher Education. He serves as a reviewer for several international scientific journals and is an expert on the UAE Research Map.

Dany Abi Karam - Liwa College, Abu Dhabi, UAE.

PhD, brings a wealth of experience in teaching within the higher education sector. His Long experience regarding teaching in universities enhancing teaching methods (Cooperative Learning) and skills has enriched his career and communication with students as well. His experience, (more than one decade and a half), in Graphic Design TV production and Animation add a value to his teaching in class where student can directly feel the approach between academic techniques and professional ones which will help a lot after graduation since it is based on real applications in domain. Beyond his instructional pursuits, he actively participates in curriculum and syllabi development, merging courses and adding new ones as a member of committee suggested by administration, plus, serving in reviewing, analyzing and updating CGA program to Bachelor one. Dr. Abi Karam has publications in prestigious journals and magazines. His research spans across Arts and Philosophy of Arts fields utilizing content analysis and comparison methodologies. Furthermore, Dr. Abi Karam has special skills in painting and illustration drawing where he organized several exhibitions based on impressionist techniques.

Bibliografia

A. Binet, Rembrandt d'après un nouveau mode de critique d'art, L'Année psychologique, 1909.

Al- Kholy,y.t, “Travel in Philosophy and Science”, Cairo: Egyptian General Book Authority. 1990.

Asta Sutton, Art and the Unconscious. A Semiotic Case Study of the Painting Process, Lapland University Press, Finland, 2014.

Culler, Jonathan. On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. Ithaca: Cornell University Press. 1982.

Eco Umberto, Le signe, Paris, Le Livre de poche, 1988.

Florence Rougerie, « Écriture et peinture dans le Journal de Paul Klee », Marges [En ligne], 2009. URL: http://journals.openedition.org/ marges/595; DOI : 10.4000/marges.595

Jean Bonnerot, Romain Rolland, sa vie, son oeuvre,Carnet-Critique, 1921.

Joly Martine, Introduction à l’analyse de l’image, Paris, Nathan, coll. 1994.

Kant, Immanuel. Critique of Pure Reason. Cambridge University Press. 1998.

Parker ,B, “ Travel in cosmic time”, Cairo: Egyptian General Book Authority. 1999.

Patrick R. Crowley, the phantom image seeing the dead in ancient Rome, The University of Chicago Press, 2019.

Picon, Gaëtan: Le Surréalisme 1919-1939, Editions D’Art Albert Skira, SA, Genève, 1983.

Plato, et Benjamin Jowett. The Republic: The Complete and Unabridged Jowett Translation. Vintage Books, book VII, 533b, 1991.

Plato. Phaedo. Cambridge University Press. 1993.

Plato. Plato in Twelve Volumes, Vol. 1 translated by Harold North Fowler; Introduction by W.R.M. Lamb. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd. 1966.

René Passeron, Pour une philosophie de la creation, Klincksieck, Broché – 3 mai 2000.

Sainsbury, R. M.: Paradoxes (third edition), Cambridge University Press (2009).

Silvano Levy, ‘Surrealism: Surrealist Visuality’, (Edinburgh University Press, 1997).

Sus, Viktoriya. "The Philosophy of Time: Study the Nature of Past, Present, and Future" TheCollector.com, December 17, 2023, https://www.thecollector.com/philosophy-of-time/.

Vieillard-Baron, Jean-Louis. « Les conflits et la vie dialectique selon Hegel : conflit juridique,conflit historique et conflit hiérohistorique (1807-1821) », Les Études philosophiques, vol. 77, no. 2, 2006.

https://www.vincianelacroix.net/fernand-leger-la-couleur-est-une-necessite-vitale/

https://fahrenheitmagazine.com/en/modern-art/art-letters/the-automatic-writing-of-andrebreton-a-transcription-of-his-dreams.

https://headstuff.org/culture/history/terrible-people-from-history/louis-aragon-surrealist-poetand-communist/

Pobrania

Opublikowane

2024-12-29