Ekspresja śmierci między realizmem a surrealizmem w obrazie Bruegela "Triumf śmierci"
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/17Słowa kluczowe:
Dialektyka życia i śmierci – Pieter Bruegel – Filozofia czasowości – Realizm i surrealizmAbstrakt
Sztuka stanowi istotne narzędzie komunikacji i wyrażania stanów psychicznych artysty, jego obaw, pytań i poczucia zagrożenia, w zależności od otaczających go czynników naturalnych i okoliczności. Niniejsze badanie zgłębia subtelne przedstawienie śmierci w słynnym obrazie Pietera Bruegela "Triumf Śmierci", badając interakcję między realizmem a surrealizmem. Bruegel mistrzowsko uchwycił nieuchronność śmierci, jednocześnie wprowadzając elementy surrealistyczne, które wykraczają poza tradycyjne granice artystyczne. Poprzez analizę kompozycji, symboliki i kontekstu historycznego obrazu, badanie to ma na celu rozwikłanie złożonej narracji utkanej przez Bruegela i rzucenie światła na filozoficzne implikacje śmierci przedstawione w jego dziele. Ukazując śmierć jako coś nieuchronnego, podobnie jak niezmienny miniony czas, z nieznaną przyszłością, sztuka staje się próbą zatrzymania czasu, z nadzieją na uniknięcie niepewności. Analizując szczegóły rzeczywistego życia społecznego w epoce artysty i podejście do nich z jego surrealistycznym, ekspresyjnym spojrzeniem. Badanie ujawniło różne spostrzeżenia, w szczególności dotyczące znaczenia śmierci w umysłach artystów i jej wpływu na ich twórczość. Ponadto, badanie podkreśliło pionierską naturę malarza Bruegela, który wyprzedził swoje czasy, płynnie łącząc elementy realizmu, ekspresjonizmu i surrealizmu w swoich artystycznych przedsięwzięciach.
Bibliografia
A. Binet, Rembrandt d'après un nouveau mode de critique d'art, L'Année psychologique, 1909.
Al- Kholy,y.t, “Travel in Philosophy and Science”, Cairo: Egyptian General Book Authority. 1990.
Asta Sutton, Art and the Unconscious. A Semiotic Case Study of the Painting Process, Lapland University Press, Finland, 2014.
Culler, Jonathan. On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. Ithaca: Cornell University Press. 1982.
Eco Umberto, Le signe, Paris, Le Livre de poche, 1988.
Florence Rougerie, « Écriture et peinture dans le Journal de Paul Klee », Marges [En ligne], 2009. URL: http://journals.openedition.org/ marges/595; DOI : 10.4000/marges.595
Jean Bonnerot, Romain Rolland, sa vie, son oeuvre,Carnet-Critique, 1921.
Joly Martine, Introduction à l’analyse de l’image, Paris, Nathan, coll. 1994.
Kant, Immanuel. Critique of Pure Reason. Cambridge University Press. 1998.
Parker ,B, “ Travel in cosmic time”, Cairo: Egyptian General Book Authority. 1999.
Patrick R. Crowley, the phantom image seeing the dead in ancient Rome, The University of Chicago Press, 2019.
Picon, Gaëtan: Le Surréalisme 1919-1939, Editions D’Art Albert Skira, SA, Genève, 1983.
Plato, et Benjamin Jowett. The Republic: The Complete and Unabridged Jowett Translation. Vintage Books, book VII, 533b, 1991.
Plato. Phaedo. Cambridge University Press. 1993.
Plato. Plato in Twelve Volumes, Vol. 1 translated by Harold North Fowler; Introduction by W.R.M. Lamb. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd. 1966.
René Passeron, Pour une philosophie de la creation, Klincksieck, Broché – 3 mai 2000.
Sainsbury, R. M.: Paradoxes (third edition), Cambridge University Press (2009).
Silvano Levy, ‘Surrealism: Surrealist Visuality’, (Edinburgh University Press, 1997).
Sus, Viktoriya. "The Philosophy of Time: Study the Nature of Past, Present, and Future" TheCollector.com, December 17, 2023, https://www.thecollector.com/philosophy-of-time/.
Vieillard-Baron, Jean-Louis. « Les conflits et la vie dialectique selon Hegel : conflit juridique,conflit historique et conflit hiérohistorique (1807-1821) », Les Études philosophiques, vol. 77, no. 2, 2006.
https://www.vincianelacroix.net/fernand-leger-la-couleur-est-une-necessite-vitale/
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.