Słuchowisko dokumentalne a rzeczywistość

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.4/5

Słowa kluczowe:

radio-play, taxonomy of the documentary radio-plays, the Festival Two Theaters in Sopot

Abstrakt

The article attempts to classify documentary radio-play. The research material came from 2001–2019 and included radio-plays, which were produced in the Polish Radio Theatre and in the sixteen regional Polish Radio stations, presented during the Two Theaters Festival in Sopot. The author used a quantitative and qualitative method of analyzing the medium content. The number of documentary radio-plays in relation to the number of all radioplays presented during the Two Theaters Festival in 2001–2019, then the percentage ratio of the three categories of documentary radio-plays and the percentage ratio of documentaryplays from the Polish national radio stations and regional radio stations are presented in the charts prepared by the author. In deliberating on the essence of the documentary radio-plays the author posed the following research questions: what is the interest of the authors in documentary radio-plays in relation to other radio-plays in the last twenty years?; what kind of topics are the most interested for the authors?; what historical events are reflected in the radio plot?; do artists critically review the past?; what is the formal structure of documentary radio-plays?; do the authors reach for reporter’s recordings?; and finally — what formal and compositional procedures do the creators use to influence the audiences’ involvement? However, the attitude to reality in the discussed documentary radio-plays allowed the author to divide them into the following categories: firstly — these are radio-plays based on documents, memoirs, letters, archival materials; secondly — radio plays based on documents, memories, letters, archival materials but enriched with contemporary reporter’s materials, conversations with real characters; thirdly — radio-plays about history, events, authentic characters, in which the past is the starting point for telling the author’s story.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem (2017), red. Dobek-Ostrowska B., Sobera W., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Bernard Sheila Curran (2011), Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.

Helman Alicja, Pitrus Andrzej (2008), Podstawy wiedzy o filmie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Hendrykowski Marek (2005), O roli dokumentu we współczesnej polskiej kulturze filmowej [w:] Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. Hendrykowska M., Wyd. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Interesujący sposób patrzenia na świat. Z Januszem Kukułą, dyrektorem Teatru Polskiego Radia rozmawiała Małgorzata Piwowar (2013), „Rzeczpospolita” 31 maja, dodatek specjalny „Dwa Teatry, Sopot, 1–3 czerwca 2013”.

Jazdon Mikołaj (2005), Historia w polskim filmie dokumentalnym przełomu wieków [w:] Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. Hendrykowska M., Wyd. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Kąkolewski Krzysztof (1992), Reportaż [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A. i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Kieślowski Krzysztof (1970), Film dokumentalny a rzeczywistość, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera, Łódź.

Klimczak Kinga (2011), Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź.

Kowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wyd. UŁ, Łódź.

Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2013), Metodologia badań nad mediami — nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze”, nr 2(53).

Pietrasiewicz Tomasz (2018), „Poemat o mieście Lublinie” Józefa Czechowicza. Przewodnik, Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, Lublin.

Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2009), Demiurg czy cicerone? O sensie i sposobach istnienia słowa i tekstu audialnego na antenie [w:] Słowo w kulturze współczesnej, red. Kawecki W., Flader K., Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.

— (2012), Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.

Przylipiak Mirosław (2004), Poetyka kina dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Wydawnictwo PAP, Gdańsk – Słupsk.

Rebes Marcin (2005), Heidegger — Lévinas. Spór o transcendencję prawdy, Universitas, Kraków.

Wichrowska Magdalena (2014), Szukając prawdy. Problem poetyki w polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Ziomek Jerzy (1980), Prawda jako problem poetyki, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-11

Jak cytować

Bachura-Wojtasik, J. (2021). Słuchowisko dokumentalne a rzeczywistość. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 63(4), 71–88. https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.4/5