EDITORIAL
Abstract
Ogólna formuła Kwestia stylu — typy, rodzaje, gatunki i konwencje w kulturze posłużyła nam, sześćdziesiąt lat od ukazania się pierwszego zeszytu „Zagadnień Rodzajów Literackich”, do wskazania pola przedmiotowego, które chcieliśmy uczynić przedmiotem jubileuszowych rozważań. Inicjatorką i pierwszą redaktorką naczelną „Zagadnień…” była bowiem Profesor Stefania Skwarczyńska, od początku istnienia Uniwersytetu Łódzkiego tworząca tu środowisko skupione na badaniach literackich, teatrologicznych i filmoznawczych. Z idei połączenia tych dyscyplin wyłoniła się z czasem swoista formuła łódzkiego kulturoznawstwa (i jej dydaktyczna realizacja — studia niemające odpowiednika w innych ośrodkach akademickich). Pani Profesor była też jedną z prekursorek nowoczesnej nieformalistycznej teorii literatury, nauki o teatrze, komparatystyki i regionalistyki. Zwracała uwagę na niedostrzegane we wcześniejszej refleksji o literaturze pogranicza; wypracowała oryginalną — porównywalną z Bachtinowską — koncepcję genologii literackiej, obejmującą też literaturę „stosowaną”. Od autorek i autorów, których zaprosiliśmy do udziału w naszym jubileuszowym przedsięwzięciu, oczekiwaliśmy nawiązania do któregoś z aspektów tej rozległej problematyki badawczej. Okazało się jednak, że tematy większości nadesłanych artykułów dotyczyły literaturoznawczych zagadnień genologicznych czy okołogenologicznych — najmocniej łączonych z nazwiskiem Skwarczyńskiej i założonym przez nią czasopismem. I tak, w prezentowanym tu wyborze, Przemysław Pietrzak wskazuje na niemiecko-romantyczny rodowód genologii zaprojektowanej przez tę uczoną. Do jej badań nawiązuje też Helena Markowska-Fulara w artykule poświęconym kategorii celu jako kryterium wyróżniania rodzajów literackich w polskich poetykach początku XIX wieku. Koncepcje Stefanii Skwarczyńskiej przywoływane są także w kolejnych artykułach. Elżbieta Konończuk rozwija, na przykładzie genologii geopoetyckiej Kennetha White’a, teorię literackich gatunków spacjalnych. Ze zwrotem spacjalnym stowarzyszona jest również argumentacja Agnieszki Czyżak na rzecz paragenologicznej nazwy „proza wiejskich przestrzeni”, odnoszonej do wybranych polskich powieści powstałych w XXI w. Małgorzata Mikołajczak odwołuje się do prototypowej koncepcji gatunku, by przekonywać, że za politypiczne pojęcie genologiczne uznać można „wiersz jesienny”. Maria Tarnogórska tropi w tekstach Wisławy Szymborskiej ironiczne konstrukcje aforystyczne i upatruje ich swoistości w wykorzystaniu chwytów właściwych parodii, paradoksowi i tautologii. Wojciech Soliński analizuje specyficzną genologię Hrabalowską w powiązaniu z rozważaniami translatologicznymi. Magda Nabiałek proponuje ponowne przyjrzenie się baśni dramatycznej — efemerycznemu, peryferyjnemu gatunkowi pomijanemu w literaturoznawczych kompendiach. Osobny charakter mają dwa ostatnie artykuły. Anna Gomóła jako „dokument dostarczający wyrywkowych wiadomości o sytuacji polskiej humanistyki”, o etosie badacza, redaktora, organizatora nauki i modelu jej uprawiania traktuje prywatno-profesjonalne listy Stefanii Skwarczyńskiej do Czesława Zgorzelskiego. Komunikat Ireny Hübner z kolei informuje o projektach, działaniach i dyskusjach poprzedzających publikację pierwszego numeru „Zagadnień Rodzajów Literackich” w 1958 roku.
Zapraszamy do lektury.