Uwarunkowania i wyzwania kreacji safe assets – szczególna rola długu publicznego
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2021/120/8Słowa kluczowe:
safe assets, dług publiczny, podaż safe assets, niedobór safe assets, krzywa Laffera dla safe assetsAbstrakt
Przedmiot badań: Aktywa bezpieczne (safe assets) są definiowane na różne sposoby, w zależności od ich atrybutów i funkcji. Najczęściej przyjmuje się, że są to płynne instrumenty finansowe, głównie dłużne, które gwarantują inwestorom zachowanie wartości w trakcie niekorzystnych zjawisk gospodarczych. Podkreśla się, że dług publiczny ze względu na jego cechy charakterystyczne, najlepiej może wypełnić tę funkcję. Jednakże, ze względu na oddziaływanie czynników popytowych i podażowych, w gospodarce światowej powstaje problem niedoboru aktywów bezpiecznych. Możliwość uzupełniania podaży jest ograniczona zdolnością głównego globalnego dostawcy aktywów bezpiecznych – USA do zwiększania skali długu publicznego.
Cel badawczy: Celem artykułu jest odpowiedź na kluczowe pytanie, jak dostarczać gospodarce globalnej wymaganą ilość aktywów bezpiecznych, zachowując stabilność zadłużenia publicznego emitentów oraz wymagany poziom bezpieczeństwa. 1
Metoda badawcza: Artykuł stanowi syntezę studiów teoretycznych podejmowanych w literaturze światowej i jednocześnie próbę wprowadzenia do polskiej literatury zakresu pojęciowego związanego z aktywami bezpiecznymi. Rozważania teoretyczne opierają się na założeniu, że dług publiczny jest kluczowym czynnikiem determinującym wielkość ich emisji. W konsekwencji, w artykule wyodrębniono zestaw ekonomicznych i pozaekonomicznych czynników kreacji publicznych aktywów bezpiecznych. Na podstawie analizy opisowej wskaźników makroekonomicznych (fiskalnych) podjęto ocenę zdolności emitentów walut rezerwowych, w tym głównie USA, do dostarczania safe assets.
Wyniki: Wyniki badań pozwalają wyciągnąć trzy kluczowe wnioski. Po pierwsze, w procesach kreacji safe assets, ze względu na ich specyficzne funkcje i atrybuty, dominującą rolę odgrywa sektor publiczny. Z tego powodu głównymi dostawcami safe assets są kraje emitujące waluty rezerwowe, w szczególności USA, ze względu na ich monopolistyczną pozycję w międzynarodowym systemie walutowym. Po drugie, potencjał tych krajów do emisji aktywów bezpiecznych jest ograniczony. Świadczą o tym zarówno rozważania teoretyczne (krzywa Laffera dla safe assets, dylemat Triffina), jak i rosnące poziomy zadłużenia publicznego. Po trzecie, dla utrzymania globalnej stabilności finansowej, konieczne jest uzupełnienie puli aktywów bezpiecznych. Potencjalnie rolę tę mogłyby odgrywać Chiny i UGiW.
Liczba pobrań
Bibliografia
Afonso A., Understanding the determinants of sovereign debt ratings: Evidence for the two leading agencies, Journal of Economics and Finance 2003/27 (1), s. 56–74, https://doi.org/ https://doi.org/10.1007/bf02751590
Bertaut C., Tabova A., Wong V., The Replacement of Safe Assets: Evidence from the U.S. Bond Portfolio, FRB International Finance Discussion Paper 2015/1123, s. 4–5.
Blanchard O., Summers L., Rethinking stabilization policy: Evolution or revolution? 2017, (NBER), https://www.nber.org/papers/w24179.pdf
Bogołębska J., Poziom, motywy utrzymywania oraz funkcje rezerw walutowych krajów rozwiniętych. Analiza ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Systemu Banków Centralnych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 2015/5 (316), s. 61.
Bogołębska J., Feder-Sempach E., Stawasz- Grabowska E., Główne determinanty podaży publicznych aktywów bezpiecznych. Analiza na podstawie krajów emitentów walut rezerwowych w okresie 1989–2018, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2020/64 (5).
Bordo M., McCauley R., A global shortage of safe assets: a new Triffin Dilemma?, International Atlantic Economic Society 2017, s. 449.
Brunnermeier M., Haddad V., Safe Assets, https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/ aboutthefed/pdf/FAR_Oct2014.pdf, 2014.
Caballero R., Farhi E., Gourinchas P.-O., The safe assets shortage conundrum, Journal of Economic Perspectives 2017/31/3, s. 29.
Cantor R., Packer F., Determinants and impact of sovereign credit ratings, Economic Policy Review 1996/2/2.
Claeys G., Are SBBS really the safe asset the euro area is looking for?, https://www.bruegel. org/2018/05/are-sbbs-really-the-safe-asset-the-euro-area-is-looking-for/, 2018.
Farhi E., Maggiori M., A model of the international monetary system, NBER Working Paper 2016/22295.
Financial Times, The safe-asset shortage after Covid-19, https://www.ft.com/content/b98078c0- 6acc-43e6-929b-13883c211288, 28 June 2020.
Gelpern A., Gerding E., Inside safe assets, Georgetown University Law Center, www.scholar-ship.law.georgetown.edu/facpub/1831, 2016, s. 8–12.
Golec P., Perotti E., Safe assets: a review, Working Paper Series 2035, European Central Bank 2017, s. 18.
Gorton G., The history and economics of safe assets, NBER Working Paper 2016/22210.
Gourinchas P., Jeanne O., Global safe assets, BIS Working Papers 2012/399, s. 5–6.
Habib M., Stracca L., Venditti F., The fundamentals of safe assets, ECB Working Paper Series 2020/2355.
Holmstrom B., Understanding the role of debt in the financial system, BIS Working Paper 2015/479.
International Monetary Fund, Safe Assets: Financial System Cornerstone?, Global Financial Stability Report 2012, s. 84–89.
Kacperczyk M., Perignon C., Vuillemey G., The private production of safe assets, CEPR Discussion Papers 2017.
Krishnamurthy A., Vissing-Jorgensen A., The Aggregate Demand for Treasury Debt, Journal of Political Economy 2012/120/2.
Landau J.P., Capital flows, debt and the growth: dilemmas and tradeoffs in the global agenda, column on VoxEU.org, 24, 2016.
OECD Economic Surveys, China, www.oecd.org/eco/surveys/economic-survey-china.htm, April 2019.
Navaretti G., Calzolari G., Pozzolo A., Diabolic Loop or Incomplete Union? Sovereign and Banking Risk, European Economy 2016/1.
Reusens P., Croux C., Sovereign credit rating determinants: A comparison before and after the European debt crisis, Journal of Banking & Finance 2017/77, s. 108–121.
Schuknecht L., The Supply of Safe Assets and Fiscal Policy, Intereconomics: Review of European Economic Policy, Springer; ZBW – Leibniz Information Centre for Economics; Centre for European Policy Studies (CEPS), March 2018/53 (2), s. 94–100.
Van Riet A., Addressing the safety trilemma: a safe sovereign asset for the eurozone, ESRB Working Paper Series, 2017/35, s. 13–15, 31–33.
SIFMA, https://www.sifma.org/
World Bank, www.worldbank.org
Eurostat, www.ata.europa.eu