Misselling usług finansowych w kontekście naruszenia dobrych obyczajów

Autor

  • Anna Dobaczewska Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2018/109/2

Słowa kluczowe:

good manners; misspelling; financial services; unfair competition

Abstrakt

W ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (uokik)1 obowiązuje od 17 kwietnia 2016 r. przepis art. 24 ust. 2 pkt 4. Na jego podstawie działanie niezgodne z prawem lub z dobrymi obyczajami polegające na proponowaniu konsumentom przez instytucje finansowe takich usług, które nie odpowiadają potrzebom konsumentów lub są prezentowane konsumentom w sposób nieadekwatny do charakteru tychże usług, zostało uznane za nowy rodzaj naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W pracy określono, w jakim zakresie regulacja ta różni się od dotychczas istniejących instrumentów ochrony praw konsumentów i pokrewnych instytucji, do których należą przykładowo zachowania niezgodne z zasadami współżycia społecznego, nieuczciwe praktyki rynkowe czy czyny nieuczciwej konkurencji. Ocena ta wynika z zastrzeżenia ustawodawcy, że ochrona zbiorowych interesów konsumentów (jakim jest misselling) przewidziana w ustawie nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw. Dogmatycznoprawna analiza prowadzi do wniosku, iż mimo podobnego poziomu ochrony konsumentów na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, uregulowanie missellingu upraszcza i przyspiesza działania organu ochrony konkurencji.

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 419).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – prawo bankowe (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1876 ze zm.).

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2168).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1768 ze zm.).

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 798).

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2070).

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1348 ze zm.).

Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2017 r., poz. 2486).

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646).

Ganczar Małgorzata, Misselling – nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów w świetle nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, w: Marzena Czarnecka,

Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016.

Kohutek Konrad, Sieradzka Małgorzata, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, LEX Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Kopaczyńska-Pieczniak Katarzyna, Dobre obyczaje i zasady współżycia społecznego w prawie spółek handlowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 2016/LXIII/2, Sectio G, Lublin 2016, s. 93–115.

Kunkiel-Kryńska Aleksandra, Naruszenie dobrych obyczajów a praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów, w: Marzena Czarnecka, Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016, s. 94–111.

Laszczyk Anna, Gajdus Michał, Wedle dobrych obyczajów czy zgodnie z zasadami współżycia społecznego? Uwagi na tle funkcjonowania klauzuli generalnej z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Przegląd Prawniczy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2012/1, s. 23–34.

Mojak Jan, Dobre obyczaje w polskim prawie kontraktowym – wybrane zagadnienia, UMSC, Studia Iuridica Lublinensia 2016/XXV/2, Lublin 2016, s. 161–175.

Mokrysz-Olszyńska Anna, Zasada „wszystko, co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone” w świetle klauzuli dobrych obyczajów i wymogu staranności zawodowej, Roczniki Administracji i Prawa 2015/XV (1), Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec, s. 129–142.

Sieradzka Małgorzata, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Oficyna, Warszawa 2008.

Sieradzka Małgorzata, Zdyb Marian (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Stefanicki Robert, Dobre obyczaje w prawie polskim, Przegląd Prawa Handlowego 2002/5, s. 23–31.

Szwaja Janusz, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2006, s. 156.

Tischner Anna, Pojęcie „przeciętny konsument” w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym na tle prawa i orzecznictwa Unii Europejskiej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki, Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Włodarczyk-Dziurzyńska Karolina, Pojęcie praktyki rynkowej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki,

Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Żurawik Artur, Klauzula generalna „dobrych obyczajów” – ujęcie teoretyczne, Wydział Prawa i Administracji UAM, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2009/1, s. 35–51.

Plan działania w sprawie detalicznych usług finansowych: szersza oferta i lepsze produkty. Bruksela, dnia 23.03.2017 r. COM(2017) 139 final, https://eurlex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:055353bd-0fba-11e7-8a3501aa75ed71a1.0009. 02/DOC_1&format=PDF; stan na 20.07.2018 r.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-01

Jak cytować

Dobaczewska, A. (2019). Misselling usług finansowych w kontekście naruszenia dobrych obyczajów. Studia Prawno-Ekonomiczne, 109, 25–42. https://doi.org/10.26485/SPE/2018/109/2

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO