Kilka uwag o celach Dyrektywy UE o cenach transferowych

Autor

  • Krzysztof Lipka Akademia Leona Koźmińskiego, Sekretarz Prawniczego Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego przy ALK

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2024/130/2

Słowa kluczowe:

ceny transferowe, prawo UE, dyrektywy UE, międzynarodowe prawo podat¬kowe, OECD.1

Abstrakt

Przedmiot badań: W roku 2023 przedstawiono projekt Dyrektywy unijnej dotyczącej cen trans­ferowych. Wybór tej tematyki jako przedmiotu regulacji unijnych nie jest oczywisty. Ceny transferowe związane są z podatkami bezpośrednimi, a te nie podlegają harmonizacji. Ponieważ rozwiązania stosowane w państwach UE oparto na wytycznych OECD, obowiązujące normy są zasadniczo jednolite, co prowadzi do przekonania, że nie ma pilnej potrzeby ich dalszej unifikacji. W oficjal­nym uzasadnieniu dokument wyjaśnia powody podjęcia próby harmonizacji reguł ustalania cen między podmiotami powiązanymi koniecznością zwalczania nadużyć podatkowych oraz chęcią stworzenia rozwiązań ułatwiających firmom działalność we wszystkich krajach unijnych. Wydaje się jednak, że UE, wybierając właśnie ceny transferowe jako przedmiot kolejnego etapu harmo­nizacji, ma jeszcze inne cele. Co więcej, wprowadzenie Dyrektywy może mieć istotny wpływ na procesy tworzenia globalnych standardów w zakresie cen transferowych, a także innych general­nych reguł światowego ładu podatkowego.

 

Cel badawczy: Artykuł analizuje, jakie dodatkowe cele, poza wymienionymi w oficjalnym uza­sadnieniu, Unia może osiągnąć dzięki harmonizacji regulacji cen transferowych. Ponadto autor bada, jak takie działania mogą wpłynąć na pozycję UE (i OECD jako dotychczasowego lidera) w zakresie tworzenia standardów w tej dziedzinie oraz przyszłość kształtowania się światowego ładu podatkowego.

 

Metoda badawcza: W badaniach zastosowano metodę teoretyczno-prawną służącą do analizy poglądów doktryny i zbadania głównych nurtów polemicznych oraz pomocniczo metody dogma­tyczno-prawną oraz logiczno-językową.

 

Wyniki: Badania wykazały, że przyjęcie Dyrektywy może mieć istotny wpływ na proces dalszej harmonizacji podatków bezpośrednich w UE. Co więcej, Unia uzyska szansę, by silniej oddzia­ływać na globalny kształt rozwiązań w tym zakresie, osłabiając monopolistyczną pozycję OECD jako twórcy standardów cen transferowych.

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Avi-Yonah R., Salaimi M., Minimum Taxation in the United States in the Context of GloBE, Intertax 2022/10.

Buczkowski B., Rozwiązywanie problemów cen transferowych w transakcjach transgranicznych w Unii Europejskiej, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 2007/209.

Ciak J., Gruszczyńska A., Uwarunkowania prawne funkcjonowania podatków i systemów podatkowych w krajach Unii Europejskiej – zarys zagadnienia, Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu 2019/1.

Czwalinna N., Tax coordination versus tax harmonization in the EU, w: R. Petruzzi, K. Linde (red.), Tax policy challenges in the 21st century, Wien 2014.

Faulhaber L., The Luxembourg Effect: Patent Boxes and the Limits of International Coopera¬tion, Minnesota Law Review 2017/101.

Filipczyk H., Zalasiński A., Podatek dochodowy od osób prawnych, w: B. Brzeziński, D. Dominik-Ogińska, K. Lasiński-Sulecki, A. Zalasiński (red.), Polskie prawo podatkowe a prawo unijne. Katalog rozbieżności, Warszawa 2016.

Garbarino C., Harmonization and Coordination of Corporate Taxes in the EU, Bocconi Legal Studies Research Paper October 16, 2020/3713087.

Gribnau H., Soft Law and Taxation: EU and International Aspects, Legisprudence 2008/2.

Jeleńska A., Istota harmonizacji podatkowej, Toruński Rocznik Podatkowy 2013.

Korbutowicz T., Polityka pomocy publicznej UE w dziedzinie podatków, Studia Ekonomiczne.

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2018/372.

Lipka K., Ceny transferowe. Standardy. Charakter prawny. Mechanizmy tworzenia, Warszawa 2023.

Lips W., The EU Commission’s digital tax proposals and its cross-platform impact in the EU and the OECD, Journal of European Integration 2020/7.

Magellan T.D., What Is Really Wrong with Global Tax Governance and How to Properly Fix It, World Tax Journal 2018/4.

Matei G., Pirvu D., Transfer Pricing in the European Union, Theoretical and Applied Economics 2011/4.

Oręziak L., Konkurencja podatkowa i harmonizacja podatków w ramach Unii Europejskiej, Warszawa 2007.

Piekarz R., Miarkowski A., Znikające miliardy. Jak transfer dochodów za granicę drenuje polski budżet, Raport Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego 2015/1.

Pistone P., European Tax Integration: Law, Policy and Politics, Amsterdam 2019.

Rixen T., Schwarz P., How Effective is the European Unionʼs Savings Tax Directive? Evidence from Four EU Member States, Journal of Common Market Studies 2012/1.

Schön W., Transfer Pricing, the Arm’s Length Standard and European Union Law, w: I. Richelle, W. Schön, E. Traversa (red.), Allocating Taxing Powers within the European Union, MPI Studies in Tax Law and Public Finance, Berlin 2013.

Solilova V., Transfer Pricing Rules in EU Countries, Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis 2010/3.

Rogers H., Oats L., Transfer pricing: changing views in changing times, Accounting Forum, 2002/1.

Vega A., International governance through soft law: The case of the OECD transfer pricing guidelines, TranState Working Papers, No. 163, Universität Bremen, Collaborative Research Center 597 – Transformations of the State, Bremen.

Vogt R., Reputations and the fight against tax evasion: EU pressure and Asian financial centres, International Affairs 2019/2.

Whittaker D.R., An Examination of the O.E.C.D. and U.N. Model Tax Treaties: History, Provisions and Application to U.S. Foreign Policy, North Carolina Journal of International Law and Commercial Regulation 1982/1.

European Commission, Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT) initiative, Ref. Ares (2022)7086603 – 13/10/2022.

Proposal for a Council Directive on the common system of a digital services tax on revenues resulting from the provision of certain digital services, COM(2018) 148 final.

Commission Work Programme 2023, https://commission.europa.eu/strategy-documents/commission-work-programme_en; stan na 3.10.2023 r.

Dyrektywa Rady w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych, https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/com2016685en; stan na 3.10.2023 r.

Joint Transfer Pricing Forum, https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/company-tax/transfer-pricing-eu-context/joint-transfer-pricing-forum_en#heading_1; stan na 3.10.2023 r.

Joint Transfer Pricing Forum, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM: 2001:0582:FIN:EN; stan na 3.10.2023 r.

Proposal for a Council Directive on transfer pricing, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/?uri=CELEX:52023PC0529; stan na 29.01.2024 r.

Tax Justice, https://actionaid.org/sites/default/files/publications/Collect%20more%20and%20

more%20fairly%20-%20ActionAid%20brief%20June%202019.pdf; stan na 3.10.2023 r.

Taxand Transfer Pricing Update, http://www.taxand.com/wp-content/uploads/2018/11/OECD-

update-on-TP-and-related; stan na 10.10.2023 r.

Transfer Pricing and Developing Countries, http://aei.pitt.edu/38951/1/transfer_pricing_dev_ countries.pdf; stan na 3.10.2023 r.

US Perspective on Transfer Pricing EU State Aid, https://kpmg.com/kpmg-us/content/dam/kpmg/ pdf/2020/us-perspective-transfer-pricing-eu-state-aid-oct-2020.pdf; stan na 3.10.2023 r.

Will Transfer Pricing Rules be harmonized in Europe?, https://blogg.pwc.se/taxmatters-en/transfer-pricing-rules-europe; stan na 3.10.2023 r.

Wyrok z dnia 29 lutego 1996 r., w sprawie Scanavi i Chryssanthakopoulos C-193/94, pkt 27.

Wyrok z dnia 13 maja 1997 r., Niemcy przeciw Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Europy, C-233/94 ECLI:EU:C:1997:231, pkt 43.

Wyrok z dnia 20 grudnia 2017 r., w sprawie Hamamatsu Photonics, ECJ EU 20 Dec 2017 Case C-529/16.

Wyrok z dnia 22 listopada 2022 r. Skarga o stwierdzenie nieważności (2023/C 24/02).

Pobrania

Opublikowane

2024-04-26

Jak cytować

Lipka, K. (2024). Kilka uwag o celach Dyrektywy UE o cenach transferowych. Studia Prawno-Ekonomiczne, 130, 29–45. https://doi.org/10.26485/SPE/2024/130/2

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO