Schyłek dyscyplin: zmagania w polu czy o pole socjologii?

Autor

  • Grażyna Woroniecka Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/1

Słowa kluczowe:

dyscyplina nauki, wielodyscyplinowość, dziedzina nauki, klasyfikacje, prawomocność naukowa

Abstrakt

W artykule przedstawiam próbę analizy aktualnej sytuacji socjologii w kontekście cech dystynktywnych dyscypliny, porównując cztery plany jej funkcjonowania: plan edukacyjny, plan badawczy, plan awansów zawodowych oraz plan administracyjno-prawny. W planie edukacyjnym prezentuję skutki procesu bolońskiego oraz rywalizacji o oferty edukacyjne między uniwersytetami i wydziałami. W planie badawczym skupiam się na koncepcji episteme klasycystycznej (Foucault), z której wyłoniły się dyscypliny (taksonomia), oraz na późnomodernistycznym horyzoncie „wypływania” nauk z ram akademii i dyscyplin. W planie awansów zawodowych ilustruję starania środowiska o uprawomocnienie prac inter- i transdyscyplinarnych wraz z towarzyszącymi temu ambiwalencjami. I na koniec, w planie administracyjno- prawnym, interpretuję zapis ustawowy mówiący o możliwości uzyskania doktoratu z dziedziny nauki, a nie z dyscypliny naukowej. Materiał badawczy, na którym opieram przedstawiane wnioski, pochodzi z dwóch źródeł: z kilkunastoletnich studiów etnometodologiczno-hermeneutycznych nad recenzjami prac doktorskich i habilitacyjnych oraz z 22 lat doświadczeń członkini rad naukowych nadających stopnie naukowe.

Bibliografia

Feynman Richard. 1985. Pan raczy żartować, panie Feynman. tłum. T. Biedroń. Kraków: Znak.

Foucault Michel. 2006. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. tłum. T. Komendant. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Goćkowski Janusz. 1984. Autorytety świata uczonych. Warszawa: PIW.

Kieraciński Piotr. 2021. „Wyraźnie widzimy kryzys recenzji. Wywiad z prof. Grzegorzem Węgrzynem, przewodniczącym Rady Doskonałości Naukowej”. Forum Akademickie 10: 20–23. https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-10-2021-5/wyraznie-widzimy-kryzys- recenzji.

Kwietniewska Małgorzata. 1991. „Koncepcja episteme we wczesnych pismach Michela Foucault”. Archiwum historii filozofii i myśli społecznej 36: 135–156.

Merton Robert K. 2002. Teoria socjologiczna i struktura społeczna. tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mokrzycki Edmund. (red.). 1981. Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii zachodniej. t. 1 i 2. Warszawa: PIW.

Readings Bill. 2017. Uniwersytet w ruinie. tłum. S. Stecko. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Wasielewski Krzysztof, Dominik Antonowicz. 2021. „Proces boloński a socjalizacja studentów do akademickich wspólnot plemiennych. Analiza wzorów mobilności pomiędzy I i II stopniem kształcenia”. Studia Socjologiczne 2(241): 147–175. https://doi.org/10.24425/sts.2021.137292.

Woroniecka Grażyna. 2006. „Mapa specjalności antropologicznych, socjologicznych i politologicznych”. Zagadnienia Naukoznawstwa 3(169): 381–389.

Woroniecka Grażyna. 2023. „Przemiany etyki akademickiej – uwagi na marginesie”. Roczniki Nauk Społecznych. 15 (51): 29–41. https://doi.org/10.18290/rns2023.0005.

Woroniecka Grażyna, Magdalena Łukasiuk. 2013. „Znikające różnice. Relacje między socjologią i antropologią kulturową w świetle teorii systemów Niklasa Luhmanna”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(3): 6–21. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.3.01.

Szacki Jerzy. (red.). 1977. Czy kryzys socjologii. Warszawa: Czytelnik.

Szacki Jerzy. 2002. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2024-03-15

Jak cytować

Woroniecka, G. (2024). Schyłek dyscyplin: zmagania w polu czy o pole socjologii?. Przegląd Socjologiczny, 73(1), 9–26. https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.1/1

Numer

Dział

ARTYKUŁY