Wine heritage as a source of cultural revitalisation of the city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.4/5

Keywords:

wine heritage, cultural resources, winery cultural revitalization, Zielona Góra

Abstract

Concepts of the city have undergone significant transformations in recent decades, involving a reduction in economic priorities along with an increased consideration of the role of cultural factors. This article presents a new proposal within this current, so called ‘cultural’ revitalisation of winery. It combines some existing approaches, but at the same time its assumptions allow us to distinguish it from previous urban concepts and policies. The centre where the concept is to be applied is Zielona Góra. It is commonly associated with grapevine cultivation and the tradition of the September harvest, but its historical wine heritage has had insufficient exposure. The assumptions of the concept refer to a new, comprehensive promotion of the preserved wine monuments and the creation of marketing strategies to build a brand of the city.

References

Angutek Dorota, Artur Kinal, Jerzy Leszkowicz-Baczyński, Magdalena Pokrzyńska, Agnieszka Urbaniak. 2019. Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.

Augé Marc. 2012. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. tłum. Roman Chymkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ashworth Gregory, Brian Goodal. 1990. Marketing tourism places. London: Routlege.

Bodlender Jonathan, Alan Jefferson, Carson Jenkins, Leonard Lickorish. 1994. Developing tourism destinations: Policies and perspectives. Londyn: Longman Group UK Limited.

Castells Manuel. 2013. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Domański Tomasz. 2005. Marketing miasta. Wyzwania strategiczne. W: Marketing terytorialny. Możliwości aplikacji i kierunki rozwoju, H. Szulce, M. Florek (red.), Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Gałek Olga. 2021. Budowanie marki lokalnej – rozwój przedsiębiorczości inspirowanej dziedzictwem. Narodowy Instytut Dziedzictwa. https://samorzad.nid.pl/baza_wiedzy/budowaniemarki-lokalnej-rozwoj-przedsiebiorczosci-inspirowanej-dziedzictwem/ [dostęp: 4.11.2021].

Hall C. Michael, Richard Mitchell. 2012. Wine marketing: A practical guide. Londyn, Nowy Jork: Routledge, Taylor & Francis Group.

Hall C. Michael, Liz Sharples, Brock Cambourne, Niki Macionis (eds.). 2000. Wine tourism around the world: Development, management and markets. Londyn, Nowy Jork: Routledge.

Hall Derek R. 1998. Central and Eastern Europe: Tourism, development and transformation. In: Tourism and economic development: European experiences, A.M. Williams, G. Shaw (eds.), 345–373. 3rd ed. Londyn: Wiley.

Hughes Howard, Danielle Allen. 2005. “Cultural tourism in Central and Eastern Europe: The views of ‘induced image formation agents’”. Tourism Management 26(2): 173–183.

Landry Charles. 2000. The creative city. A toolkit for urban innovators. Londyn: Earthscan.

Jadach-Sepioło Aleksandra (red.). 2021. Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Warszawa–Kraków: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Jadach-Sepioło Aleksandra. 2016. Ludzie – przestrzeń – zmiana. Dobre praktyki w rewitalizacji polskich miast. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.

Jadach-Sepioło Aleksandra, Aleksandra Kułaczkowska, Anna Mróz (red.). 2018. Rewitalizacja w praktyce. Modele rozwiązań jako rezultaty konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast i pilotaży w zakresie rewitalizacji. Warszawa: Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.

Karwowski Przemysław. 2010. Promocja dziedzictwa winiarskiego Zielonej Góry. W: Kuleba Mirosław. 2010. Topografia winiarska Zielonej Góry. Zielona Góra: Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.

Keller Peter. 2004. The future of SMEs in tourism. In: The future of small and medium sized enterprises in tourism, P. Keller, T. Bieger (eds.), 7–21. St. Gallen: AIEST.

Kres Bogdan. 1972. Winiarstwo na Ziemi Lubuskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kuleba Mirosław. 2013. Enographia Thalloris. Zielona Góra: Fundacja GMV.

Kuleba Mirosław. 2010. Topografia winiarska Zielonej Góry. Zielona Góra: Organizacja Pracodawców

Ziemi Lubuskiej.

Landry Charles. 2000. The creative city. A toolkit for urban innovators. Londyn: Sterling.

Leszkowicz-Baczyński Jerzy. 2019b. Odradzanie się kultury winiarstwa na ziemi lubuskiej po 1989 r. W: Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, D. Angutek Dorota, A. Kinal, J. Leszkowicz-Baczyński, M. Pokrzyńska, A. Urbaniak (red.), 105–182. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.

Leszkowicz-Baczyński Jerzy. 2019a. Wyznaczniki winiarstwa lubuskiego XIX i XX stulecia oraz ich współczesna percepcja. W: Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, D. Angutek Dorota, A. Kinal, J. Leszkowicz-Baczyński, M. Pokrzyńska, A. Urbaniak (red.), 25–104. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.

Majer Andrzej. 2015. Mikropolis. Socjologia miasta osobistego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Majer Andrzej, Starosta Paweł (red.). 2004. Wokół socjologii przestrzeni. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Montgomery John. 2003. “Cultural quarters as mechanisms for urban regeneration. Part 1: Conceptualising cultural quarters”. Planning Practice and Research 18(4): 293–306.

Niezgoda Agnieszka. 2006. Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego. Prace Habilitacyjne nr 24. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.

Page Stephen J., Colin Michael Hall. 2003. Managing urban tourism. Harlow, New York: Prentice Hall.

Rewers Ewa. 2018. Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Strategia Rozwoju Zielonej Góry na lata 2012–2022. Załącznik do Uchwały Nr XXXI.241.2012 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 24 kwietnia 2012 r. 2012. Zielona Góra.

Szymańska Daniela. 2007. Urbanizacja na świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wansborough Matthew, Andrea Mageean. 2000. “The role of urban design in cultural regeneration”. Journal of Urban Design 5(2): 181–197. DOI: 10.1080/713683962.

Weber Max. 2002. Nieprawomocne panowanie (Typologia miast). W: Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, M. Weber (red.), 905–1015. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Weaver David. 2001. Ecotourism. Melbourne: John Wiley & Sons.

Zimpel Jadwiga. 2013. Rewitalizacja miast. Projekt kulturowy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Downloads

Published

2021-11-29

How to Cite

Leszkowicz -Baczyński, J. (2021). Wine heritage as a source of cultural revitalisation of the city. Przegląd Socjologiczny, 70(4), 95–110. https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.4/5

Issue

Section

ARTICLES