THE ANGLE OF VIEW. LITERATURE AND PHOTOGRAPHY IN THE WORKS OF LEOPOLD BUCZKOWSKI
DOI:
https://doi.org/10.26485/PP/2024/79/8Keywords:
Leopold Buczkowski; literature; photography; documentalism; perspective; antiaestheticism; grotesque; pure nonsenseAbstract
The article compares Leopold Buczkowski’s photography and literature. Although they do not present similar themes or motifs, they have much in common: they are grounded in similar artistic principles, and use similar techniques and artistic conventions. Both in his photography and prose, Buczkowski experiments with various perspectives. These types of works are based on the principle of anti-aestheticism and feature elements of pure nonsense. Developing his art, Buczkowski gradually moves away from documentary realism and probability, and places more and more emphasis on individual creative expression. He draws attention to the invisible, the atypical, and the unexpected, and thus plays with the conventions of presenting reality in photography.
References
Antropologia literatury – Leopold Buczkowski. 2015. Red. Sławomir Buryła, Agnieszka Karpowicz. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3.
Buczkowski Leopold. 1965. Czarny potok. Warszawa: Czytelnik.
Buczkowski Leopold. 1969. Dorycki krużganek. Warszawa: Czytelnik.
Buczkowski Leopold. 1976. Młody poeta w zamku. Wyd. II. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Buczkowski Leopold. 1978. Kamień w pieluszkach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Buczkowski Leopold. 1979. Kąpiele w Lucca. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Buczkowski Leopold. 1985. Na nowo i poniekąd inaczej. Fragmenty „prozy żywej”, rysunki. Do druku przygot. Jan Kaja, Jerzy Pluta, Zygmunt Trziszka. Bydgoszcz: Galeria Autorska J. Solińskiego i J. Kaji [Druk broszurowy na prawach rękopisu].
Buczkowski Leopold. 1986. Proza żywa. Wstęp Zygmunt Trziszka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Pomorze.
Buczkowski Leopold. 2001. Dziennik wojenny. Oprac. Sławomir Buryła, Radosław Sioma. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Buczkowski Leopold, Trziszka Zygmunt. 1989. Żywe dialogi. Bydgoszcz: Wydawnictwo Pomorze.
(Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku. 2019. Red. Magdalena Lachman, Paweł Polit. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Sztuki w Łodzi.
Falkiewicz Andrzej. 1982. Fragmenty o polskiej literaturze. Warszawa: Czytelnik.
Jóźwiak Karol. 2021. Świat ocalały w strzępach. Rejestracje Podola w twórczości fotograficznej Leopolda Buczkowskiego. W: Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. Red. Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. S. 17–30.
Karpowicz Agnieszka. 2021. „Pójść plastycznym wspomnieniem po tych trupach”. O rysowaniu historii. W: Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. Red. Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. S. 85–100.
Koszowy Marta. 2013. W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej. Kraków: Universitas.
Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. Red. Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Nycz Ryszard. 1977. Oko i dłoń pisarza. Próba interpretacji dzieła Leopolda Buczkowskiego. „Teksty”, nr 3. S. 34–49.
Rouillé André. 2005. Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Przeł. Oskar Hedemann. Kraków: Universitas.
Staroń Justyna. 2012. Sztu(cz)ki Leopolda Buczkowskiego. Wirtualne Muzeum Konstancina [online]. Protokół dostępu: http://www.muzeumkonstancina.pl/1019_sztuczki_leopolda_buczkowskiego [15.06.2023].
Staroń Justyna. 2019. Dialog sztuk. O twórczości artystycznej Leopolda Buczkowskiego. W: (Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku. Red. Magdalena Lachman, Paweł Polit. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Sztuki w Łodzi. S. 87–117.
Zasoby Muzeum Sztuki w Łodzi: Leopold Buczkowski [online]. Protokół dostępu: https://zasoby.msl.org.pl/martists/view/3197 [15.10.2024].
„...zimą bywa się pisarzem...”. O Leopoldzie Buczkowskim. 2008. Red. Sławomir Buryła, Agnieszka Karpowicz, Radosław Sioma. Kraków: Universitas.
Uniłowski Krzysztof. 2006. Granice nowoczesności. Proza polska i wyczerpanie modernizmu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.